Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

31 jan. 2014

Frösådd från mina zonaler


För ett par veckor sedan sådde jag några av de frön, som jag tog från mina zonalpelargoner i somras. Jag har inte pollinerat och korsat dem. Det har naturen fått sköta om själv. Några av dem grodde, men växte iväg på höjden. De blev rangliga och klena i brist på tillräckligt med ljus, där de stod på den varma fönsterbrädan. Ett frö som grodde lite senare har klarat sig fint, men har också fått mer ljus, sedan jag satte upp den nyinköpta växtbelysningen. Den lilla, lilla plantan får nu flytta över i en annan kruka och över jorden ska jag hälla kokande vatten. Det brukar få en del svårflirtade frön att gro. Hjälper inte det så provar jag nog att ge dem en duvning till med hett vatten. Jag har fler frön sparade, så i helgen blir det till att så några till, i ytterligare en kruka.  Förhoppningsvis ska nya pelargoner, med annorlunda blommor, så småningom se dagens ljus och jag ska få egna framodlade sorter, som jag kan ha hemma på balkongen. För två år sedan fick jag fram en stjärnpelargon med vita blommor, med svagt rosa inslag. Den gav jag namnet Bäckagårds Ängla, efter min helvita katt, med rosa nos och tassar. Denna frösådd är helt på hobbynivå. De nya pelargonsorterna, som vi ser i handeln, har korsats fram under längre tid och under mer kontrollerade former. Det  är överkurs för mig, men det är roligt att odla fram nya plantor från frön och se om man får något positivt slutresultat.



1 kommentar:

  1. Vilken fin pelargon du lyckats få fram! Fint namn också! Trevlig söndag!

    SvaraRadera