Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 jan. 2014

Ut med julen - In med våren



Idag har jag plockat bort det mesta av julpyntet och lagt på nya dukar, trots att det egentligen är en vecka kvar till tjugondag Knut, då julen sägs vara slut. Hyacinterna har blommat över, men de ska jag ställa svalt och plantera ut framåt våren. Den lilla sockertoppsgranen står lika fin nu, som när jag köpte den, och har inte fällt ett enda barr. Jag ska fortsätta vattna den och sätta hem den i pappas trädgård framöver och förhoppningsvis kan den agera minijulgran även till nästa jul. Alla amaryllisar har fortfarande inte blommat, men i år ska jag för första gången prova på att spara också dem till nästa säsong. Problemet är var jag ska få plats att ställa dem. De ska skötas som en vanlig krukväxt, vattnas och få gödning. Till hösten låter man bladen vissna ner och sedan någon månad innan jul planterar man om dem och förhoppningsvis ska jag då få se dem blomma igen.


















När jag städat ut julen vill jag så fort som möjligt få in lite vårkänsla. Redan nu finns det olika vivor i handeln. På bilden överst fönsterviva, Primula obconica, som finns i en mängd färger. Den vill stå ljust i rumstemperatur och vill inte torka ut. Jordvivan, Primula vulgaris, vill inte ha lika mycket värme. Har du en inglasad balkong och det inte är frost, kan du med fördel plantera ett par plantor tillsammans och få lite vårkänsla utomhus. Båda vivorna går att plantera ut senare under året.


















En del lökväxter har redan tittat upp ur jorden, då vintern hittills varit så mild. På några ställen i landet har man till och med en del vårblommor, som blommar. Normalt sett lär vi få vänta ett par månader innan vi får njuta av vårens blommor utomhus, men redan nu kan man köpa krukor med krokus och pärlhyacinter att sätta inomhus. Jag köpte en kruka med blå pärlhyacinter, som jag ska plantera imorgon och göra något litet fint arrangemang av.


















Utanför sjukhusets dialysentré blommar redan kejsarolvonen, vilket i och för sig inte är helt ovanligt såhär års. Det är härligt med lite blommor utomhus, i väntan på våren. Tyvärr har jag hört att den riktiga vintern ska komma i nästa vecka och då lär jag få jobb med att flytta in mina, över 200 pelargoner, från balkongen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar