Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 jan. 2014

"Vilda frön"


















I förra veckan kom årets första nummer av Svenska Pelargonsällskapets tidning Pelargonbulletinen. Som medlem i föreningen får jag tidningen hem i brevlådan fyra gånger om året. Med i detta nummer följde en beställningslista, med över hundra olika frön från vilda pelargoner och några hybrider. För en hundring får man ett par frön från ett tiotal olika arter. Att driva fram vilda pelargoner från frön är väldigt spännande och de olika grupperna, som "vildarna" är indelade i, har olika förutsättningar för att växa. En del sorter blir bara någon decimeter hög, medan andra kan växa sig riktigt stora och bli ett par meter. Några blommar på sommaren och andra har sin viloperiod denna säsong. Vissa pelargoner är kortlivade, medan andra kan leva i många år. Flera av de vilda pelargonerna sätter lätt frön och då kan man spara dem och skicka in till föreningen till nästa års fröförsäljning eller kanske byta till sig nya sorter från andra medlemmar. Idag skickade jag iväg min fröbeställning, så nu är det bara att vänta på att brevet med mina frön ska komma med posten. Det är lika spännande varje år, då man inte riktigt vet vilka pelargonfrön som man får. I beställningen skriver man de man helst vill ha i nummerordning och sedan blir man tilldelad frön efter tillgång och efterfrågan. Oavsett vilka sorter jag får är det lika roligt att peta ner dem i jorden och sedan få se de första små bladen titta upp. Prova du också! Är du inte med i föreningen kan du bli det nu och beställa frön. Det brukar även finnas frön från vilda pelargoner till salu på internet. Jag har själv en del frön till försäljning om någon är intresserad. Vill du veta vilka sorter jag har så skicka ett mail till m-70@bahnhof.se. Jag förmedlar gärna kontakten med våra ombud i föreningen om du vill bli medlem.


P. madagascariense
















P. suburbanum ssp. bipinnatifidum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar