Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 nov. 2014

Ännu blommar det


















Den senaste veckan har det verkligen varit dystert och grått höstväder. Vissa dagar har det känts som om det inte blivit riktigt ljust på hela dagen och det tynger lätt ner humöret, men går jag ut på balkongen blommar pelargonerna för fullt och det värmer en frusen själ. Bladverken ser inte riktigt lika pigga ut nu som i somras och det vissnar en hel del blad, men det kommer fortfarande nya knoppar hela tiden. Så länge temperaturen håller sig kring nollan och däröver får plantorna stå kvar ute på min inglasade balkong. Nu är balkongen tyvärr väldigt otät, annars hade pelargonerna troligtvis klarat sig där hela vintern, med lite extra värme under de kallaste dagarna. Om man har plantor, som drabbats av vita flygare och bladlöss kan det vara en fördel att låta dem stå kvar utomhus tills temperaturen går ner mot nollan. Då dör oftast ohyran och man slipper att de förökar sig, när man flyttar in plantorna inomhus i varmare utrymmen. Pelargoner tål inte frost, men på en inglasad balkong eller uterum klarar de sig när det är någon minusgrad utomhus. Jag brukar sätta en värmefläkt på balkongen de nätter som jag befarar nattfrost. Jag har även hört andra som tänder ljus för att höja temperaturen några grader. I Halmstad håller sig temperaturen fortfarande runt 10° på dagarna, så jag hoppas att pelargonerna kan få stå ute några veckor till, innan de behöver flytta inomhus. Såhär års vattnar jag plantorna väldigt sällan. De små miniatyrpelargonerna däremot torkar ut fortare och om det är ett par dagar med sol får de en liten skvätt vatten ibland, men jag har gjort uppehåll med näringstillförseln fram till våren. När alla krukor väl flyttar in förvarar jag dem ljust och svalt, men jag har även en del plantor som står lite varmare och som då kräver extra växtbelysning, men det finns otaliga sätt att vinterförvara pelargoner på. Häromdagen ställde jag ut stora lerkrukor, fyllda med mängder av blomsterlökar, på balkongen. De ska ta över efter att pelargonerna flyttat in och blomma tidigt på vårkanten, men innan dess är det jul och då är tanken att julgranen, klädd i mängder med röda kulor och ljusslingor, ska ta plats och lysa upp i vintermörkret, utanför köksfönstret.

2 kommentarer:

  1. Vi har ganska lika förutsättningar! Min balkong är ju också inglasad men U-värde på glas är inte att lita på! Igår rensade jag bort en massa torra bland men de blommar fortfarande riktigt fint! Jag har försökt täta till balkong så bra som möjligt med olika material. Jag har över 18°C när det är ca +2°C ute! Vi får se hur det blir om vintern blir riktigt kall! Målet är ändå att övervintra dem på balkongen med en frostvakt! I alla fall har vi haft en riktigt bra "pelargonår". Lika till med dina växter! Trevligt att läsa om dina erfarenheter!/ Valentin Carballo

    SvaraRadera
  2. Jag öppnar balkongdörren till min inglasade när det är kallt och tar ett extra täcke själv... inga har frusit , inte ens vid enstaka dagar på -20 utanför. men många tycker att det blir för fuktigt och vill inte

    SvaraRadera