Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 nov. 2014

Nostalgi i godispåsen


















Visst var jularna mysigare förr när man var liten och på vintern var det alltid snö så att vi kunde åka pulka och göra snögubbar. På somrarna regnade det kanske, men vad jag minns var vädret över lag bättre då än nu. Förmodligen har jag dåligt minne eller har jag valt att minnas alla stunder som sveptes in i något slags glittrande skimmer, för att sedan förtränga det som var mindre uppskattat. Jag fördriver en del tid på facebook och är där bland annat med i gruppen Nostalgi/Minnen. Där delar man med sig av bilder på bland annat leksaker, tvprogram och godis från min barndom på 70-talet. Det väcker gamla minnen till liv och foton på godis kan nästan få det att vattnas i munnen bara av tanken på smaken. När jag växte upp köpte vi godis i små papperspåsar och man fick be tanten i godisaffären att plocka en bit i taget ur de små lådorna. Utbudet var inte så stort, men jag tror att vi njöt mer av varje bit då än vad vi gör idag, när man själv kan gå runt med en skopa och fylla en jättepåse med gotter varje dag i veckan. Det dyker hela tiden upp nya sorter och andra försvinner ur sortimentet, men en del godis är och förblir favoriter oavsett utbud. Vem minns inte Riff tuggummi i mint- och salmiaksmak, de små Rigichokladkakorna i blått papper och Bravokolorna, som fanns i olika smaker och som vi köpte för 5 öre/st på macken. Där kunde man nästan få en full påse godis för ett par kronor, om de var de unga killarna som stod bakom kassan. Hade jag bara 25 öre fick jag en sockerbit och en napp av killen med snusnäsduken om halsen, som dessutom körde moped och var riktigt häftig i mina ögon. Jag och min bästa kompis Pernilla agerade ofta skickebud åt hennes pappa. Vi köpte tidning och cigaretter åt honom och för växeln som blev över fick vi köpa godis. På den tiden fanns det minsann ingen åldersgräns för cigarettköp.


















Många gånger har min syster och jag pratat om kolorna från macken, som var så väldigt goda och för inte så längesedan hittade jag detta nostalgigodis hos Godis på landet, som ligger strax utanför Halmstad. Butiken ligger lite avsides, men väl där hittar man mängder med nytt, gott godis. Den senaste tiden har allt fler gamla godisgodingar dykt upp i nyproduktion. En del ser ut precis som då det begav sig och andra har fått en lite annorlunda förpackning, men smaken är densamma. I ett stall på Kronogården i Röinge utanför Halmstad driver Patrik sedan några år sin mycket annorlunda butik Patriks prylar. Där kan du få många nostalgikickar bland ett roligt utbud av både gammalt, nytt och egendesignat. Där kan du nu även köpa retrogodis som AKO-kolor och Nickel, de hårda karamellerna i både frukt och gammaldags blandning. Nu är de förpackade i askar, men när jag var liten köpte vi dem i rullar.
Häromdagen hade jag en riktigt njutningsfull stund efter att jag hämtat ut ett paket, som jag beställt på nätet från House of Helene. I lådan fanns BUGG med hallonsmak, Nickel och tablettaskarna Salmiak och Friska fläktar. Jag stoppade in några salmiakrutor i munnen och plötsligt var jag i mina tankar i konfektyraffären vid stora torg, där Palle stod bakom disken, rund om magen och alltid med ett glatt leende på läpparna. Där köpte vi Salmiakrutor i lösvikt. Det var nog den första butiken i stan där man sålde smågodis efter vikt och då vägde man det på en gammal hederlig våg utan digitala siffror. Näst på tur var ett Hallonbugg in i min mun och först kände jag inte riktigt igen smaken, men efter en stund smakade det lika gott som jag minns det från förr. Smaken höll i sig länge och det var sådär härligt gott att tugga på och det gick lika bra att blåsa bubblor med det nu som då. Bland de gamla favoriterna har en favorit smugit sig in i ny skepnad. Nu finns Nöt-Creme även med jordnötssmak. Helt ok i mitt tycke, men det gamla originalet slår den inte.
Jag undrar om det finns något utöver godis som kan ge en sådan härlig nostalgikick genom både utseende, lukt och smak?

Här hittar du länkar till ovan nämnda butiker.
Patriks Prylar
Godis på landet
House of Helene
 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar