Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 nov. 2014

Lökfrossa


















Den milda hösten gör att det går att plantera blomsterlökar utomhus ännu, i de delar av landet där det fortfarande går att gräva i jorden. Nu har de flesta butiker sänkt priset ordentligt på kvarvarande löksortiment och vågar man vänta någon vecka till så blir det troligtvis ännu lite billigare. Eftersom jag har inglasad balkong kan jag vänta lite längre med att sätta de lökar, som passar att odlas i kruka, så jag väntar alltid att handla tills att det är lökrea, och på så vis har jag råd att köpa ett par extra påsar. Plantera scilla, krokus och pärlhyacinter i mindre lerkrukor och sätt i uterummet eller på balkongen, så kan du plocka in vårblommor och sätta på soffbordet tidigt i början av nästa år. För ett par veckor sedan fick jag tag på små, låga tulpaner, små narcisser och en hel del olika sorters Fritillaria, familjen liljeväxter, dit bland annat Kungsängsliljan hör. Jag fick tips på Bomässan i Halmstad om att odla just Fritillaria i krukor på balkongen och köpte några lite annorlunda sorter. Senare läste jag att de inte passar för krukodling, så det ska bli spännande att se om det blir några blommor till våren. 
 


1 kommentar:

  1. Det er ikke sikkert løkene vet at de ikke passer i krukker...

    SvaraRadera