Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 mars 2015

Energigivande växthusbesök

 
















I veckan som gick besökte jag Tönnersjö handelsträdgård, som ligger någon mil utanför Halmstad. De senaste åren har det blivit lite av en tradition att åka dit. Härom dagen skulle min pappa köra dit och jag var inte sen att hänga på, även om jag inte var ute efter några speciella plantor. Redan innan jag klev in i det första stora växthuset infann sig någon slags förväntan och pirr i kroppen. Kanske är det för att jag verkligen njuter av att bara få strosa runt fram och tillbaka i det ena växthuset efter det andra. Det luktar gott, det är tyst då där inte är en strid ström av kunder och såklart finns där plantor i långa rader, som ger mig en märklig känsla av lugn och tillfredsställelse och samtidigt någon slags positiv energi. Som så ofta väcks även min längtan åter om att få omge mig av och pyssla med växter och blommor mer än bara på hobbynivå, även om jag vet att det även innebär en hel del mindre roliga arbetsuppgifter. Blommor ska snittas, trådas, vattnet ska bytas och vaser ska diskas och växterna ska vattnas, vissna blad och blommor ska städas bort för att i slutändan få nöjda kunder.


















När jag kom in i det andra i raden av växthus möttes jag av penséer och  ännu fler penséer. Hela det jättestora växthuset var fyllt med denna blomma, som så ofta förknippad med våren. En del plantor hade små blommor medan andra hade väldigt stora.. Några sorter hade enfärgade kronblad och andra flerfärgade. Ett stort hav av blommor i vackra färger, en syn som är svår att återge på bild. Det var inte lätt att välja ut vilken sort som vi skulle köpa att sätta vid mammas grav på kyrkogården. Jag fastnade till slut för en småblommig variant med kronblad i flera olika blålila nyanser. Plantorna var kraftiga och fina, långt mycket bättre än de som jag köpte för någon månad sedan, men då var jag så sugen på att plantera vårblommor att jag inte kunde vänta.
Engelska pelargoner trängdes även de med varandra, men jag har dålig erfarenhet av denna ofta hårt drivna blomma som sällan håller särskilt länge inomhus, så de imponerade inte lika starkt på mig.



















I nästa växthus odlade man zonalpelargoner, de mer vanliga sorterna som vi framöver hittar både hos blomsterbutiker och varuhus. Plantorna var långt ifrån så stora som jag hade hoppats på. Jag trodde nämligen att det hunnit bli så stora att jag skulle få med mig ett fint exemplar av pelargonen Magnus, en sort som får mörkt, sammetsröda blommor. Jaja, det innebär att jag har en anledning att besöka växthusen ännu en gång lite längre fram på säsongen och då även få möjlighet att njuta av alla sommarblommor, som då förhoppningsvis är klara till försäljning, liksom kryddor och grönsaksplantor. Nu fanns där en hel del vårblommande plantor att välja på, som tål att temperaturen går ner mot noll, bland annat tusensköna, förgätmigej och primula med dubbla blommor i ett flertal olika färger. Vilka primulaplantor! De var verkligen välväxta och hade mängder med knoppar. Jag kunde inte motstå dem utan köpte en planta med lila blommor, med vit kronbladskant. Den är nu planterad i en större lerkruka och står ute på min balkong. Där håller den sig fin bra mycket längre än om den får stå inomhus i värmen och när det blir för varmt för den på balkongen, får pappa gräva ner den i sin trädgård.
Jag är glad att jag nästan har ett eget litet drivhus i min inglasade balkong, som kommer att ge mig många sköna, energigivande stunder hela våren, sommaren och en bra bit in på hösten. Glöm inte bort att ozytocinhalten, kroppens må-bra-hormon, ökar i kroppen när du pysslar med växter och blommor eller vistas i naturen. Kanske är det förklaring till varför jag mår så bra när jag strosar runt i de stora växthusen i Tönnersjö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar