Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 mars 2015

Fritillaria - små klockor ringer in våren


















Sent på hösten rear blomsterbutikerna ut kvarvarande blomsterlökar och då brukar jag passa på att fynda lite lökar, som annars är ganska dyra i inköp. Jag planterar bara sorter som blommar tidigt på våren, som är låga och passar att odla i kruka på balkongen. Senare på våren intar mina pelargoner min balkong och då finns inte plats för så många andra växter. Dessutom är det vårens första blommande lökväxter, som jag gläds åt allra mest. Vissa år har jag inte lyckats så bra med min odling. Bladen har kommit upp tidigt, men knopparna har slagit ut innan de knappt tittat upp ovanför jordytan. Något år var jorden troligtvis för blöt eller så var det för kallt så lökarna frös och ruttnade. Jag vill inte påstå att jag misslyckades, nej jag lyckades mindre bra och jag lärde mig hur jag inte skulle göra.
De senaste åren har jag förälskat mig i kungsängsliljan, Fritillaria meleagris, som är en lökväxt och troligtvis den mest välkända Fritillarian, som tillhör klockliljesläktet. Bladen är smala och ganska oansenliga, men de smårutiga, klockformade blommorna talar för sig själv. När dessa små lökar ruttnade vid mitt första försök att odla dem i kruka på balkong valde jag istället att köpa dem färdiguppdrivna på våren och hade dem inomhus i en kruka i lägenheten. Tyvärr höll de inte särskilt länge inomhus i värmen. Jag har sett att de finns att köpa nu i flera blomsterbutiker, så planterade du inga i höstan kan du köpa ett par krukor och plantera ut i rabatten eller sätta dem i en kruka och ställ på balkongen. I höstas var jag på bomässa i Halmstad där jag träffade Christin Marcelius, som är trädgårdsmästare och inspiratör och driver Trädgårdslyftet. Hon lovade mig att de skulle gå alldeles utmärkt att odla Fritillaria i kruka, så jag köpte några olika sorter av henne i hopp om bättre tur med lökodlingen kommande säsong. Några dagar senare när jag googlade om dessa blommor läste jag att de inte lämpade sig för odling i kruka, men alla Fritillaria har långt ifrån samma krav för att trivas som bäst. Den stora frågan var om jag skulle lyckas med min odling. Den senaste vintern har varit förhållandevis mild här i södra Sverige, så jag brydde mig aldrig om att bädda in krukorna i skydd mot frosten. För några veckor sedan började bladen titta upp ur jorden, men som tidigare år såg jag att någon blomma började slå ut nere vid jordytan. Troligtvis hade jorden torkat ut helt och hållet när vårsolen värmt upp balkongen till sommartemperatur. Jag vattnade och har sedan hållit jorden lätt fuktig och nu har flera av mina Fritillaria vuxit upp ordentligt. Häromdagen fick jag se Fritillaria davisii, blomma för första gången, med en söt liten klocka i rödbrunt med gul kjol. Fler andra sorter har kommit upp och knopparna blir allt större. Jag är glad att jag på nytt försökte mig på odling av vårlökar på min balkong. Skam den som ger sig. Nu väntar jag även på att låga, små tulpaner och några olika sorters narcisser ska blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar