Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 maj 2015

Marängtårta med rispuffar och choklad- eller citronkräm


















Just nu är det inne med vackra tårtor med de mest otroliga dekorationer och figurer i sockerpasta i alla regnbågens färger. Jag kan ibland uppleva att utseendet bakverket kommer i första hand och sedan innehållet och smaken. Det är inte alltid att den mest tillkrånglade och snyggaste tårtan är den som smakar bäst. När jag fyllde år på Valborgsmässoafton bad jag min syster att baka tårtan jag kallar pufftårta. Utseendemässigt är den kanske inte den mest tilltalande skapelsen, men den är väldigt god och brukar uppskattas av ung som gammal. Bottnarna kan man baka redan veckan innan tårtan ska avnjutas. Sedan är det bara att koka krämen dagen innan tårtan ska läggas ihop och vispa grädden, lägga ihop tårtan och dekorera den samma dag som den ska serveras. Det går bra att dubblera receptet om man vill göra en större tårta. Baka då två marängbottnar, en i taget, i långpanna. Tårtan kan göras glutenfri genom att man använder arrowrot eller majsstärkelse istället för vetemjöl när man kokar krämen. Med laktosfri grädde, smör och choklad kan även den som är laktoskänslig avnjuta en bit pufftårta.

Recept

Marängbottnar:       
4 st äggvitor
3 dl strösocker
3 dl Vårgårda puffat ris

Fyllning 1 Chokladkräm:
2 äggulor
2 dl florsocker  
2 dl vatten
4 msk vetemjöl
100 g mörk choklad 

100 g smör, mjukt
 
F
yllning 2 Citronkräm:    
4 st äggulor
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl
100 g smör
1 citron, rivet skal
Garnering 
4 dl vispgrädde 
25 g mörk choklad

Gör så här:
Ta fram en långpanna 30x40 cm och klä med bakplåtspapper. eller använd en större plåt som du lägger bakplåtspapper på. Rita två cirklar som är 27,5 cm eller en ruta med måttet 30x40 cm på bakplåtspappret, beroende på vilken form på tårtan som du önskar.
Knäck äggen och skilj gulan från vitan. Lägg äggvitorna i en torr, ren och fettfri skål. Tillsätt sockret.
Lägg äggulorna i en skål, täck med plastfolie och ställ i kylen.
Vispa äggvitor och socker till ett hårt skum. Det ska gå att vända upp och ner på bunken. Vänd försiktigt ner det puffade riset och blanda försiktigt till en jämn smet.
Bred ut smeten jämnt i bakformen eller enligt den ritade figuren på bakplåtspappret. OBS! Den ritade strecken ska hamna på undersidan av bakplåtspappret och smeten breds på ovansidan.
Grädda mitt i ugnen i 125° i en timma. Stäng av värmen och låt stå ytterligare 15 min i ugnen. OBS! Öppna inte ugnsluckan under tiden.
Stjälp upp marängen på ett galler och dra försiktigt bort bakplåtspappret medan marängen är varm. Då lossnar den lätt.
Förvara bottnarna torrt.

Chokladkräm gör såhär:
Florsocker och smör röres mjukt. Häll vattnet i en kastrull och vispa ner vetemjölet. Koka upp och rör hela tiden tills att det blir en tjock och jämn smet. Ta av kastrullen från värmen.
Bryt chokladen i bitar och lägg i grytan med smet. När choklad är helt smält rör ner smörblandningen och äggulorna och rör tills att krämen är jämn och blank.
Låt krämen svalna och ställ sedan svalt.
 
Citronkräm gör såhär:
Lägg äggulor, socker, grädde och mjöl i en kastrull och vispa till en jämn smet.

Låt koka upp på svag värme under omrörning. Rör sakta hela tiden. När krämen börjar tjockna, sänk värmen och låt sjuda under omrörning 1-2 minuter så att den blir riktigt tjock. Ta av kastrullen från plattan. Tillsätt smöret och rör tills att smöret smält och krämen blir blank. Tillsätt det rivna citronskalet.
Låt krämen svalna och ställ sedan svalt.

Dela försiktigt den rektangulära marängbottnen i två lika stora delar med en vass kniv. Om du gjort runda maränger så har du redan två bottnar. Bred försiktigt krämen på en av bottnarna. Vispa grädden tjock och bred den ovanpå krämen. Lägg sedan den andra marängbottnen ovanpå.

Garnering:
Smält chokladen i en liten skål i mikron eller i vattenbad. Smälter du chokladen i mikro rör om flera gånger under tiden, då chokladen kan klumpa sig om den blir för varm. Ta en sked eller gaffel och ringla chokladen över tårtan.
Förvara tårtan i kylskåp fram till att den ska serveras. Tårtan bör ätas samma dag som den läggs ihop, men smakar gott även dagen därpå, då marängen blivit lite seg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar