Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 maj 2015

Naturens skiftningar


















Våren är verkligen undrens tid och det är den tiden på året då jag njuter som allra mest. Dessutom är jag ett vårbarn född på självaste Valborgsmässoafton, inte för att jag tror att det bidrar till val av favoritårstid. Det händer så mycket positivt i naturen på våren. Från att marken sett tråkig och nästan livlös ut vaknar den sakta ur sin vintervila, liksom många djur som får ny energi. Dagarna blir längre och nu är det ljust långt in på kvällarna, vilket gör att jag gläds mer av tillvaron. Nu i maj visar sig verkligen naturen från sin vackraste sida, men en hel del klagomål har hörts i år över att värmen kom av sig, att vädret är dåligt och många påpekar att såhär kallt brukar det minsann inte vara i maj månad.. Jag kan inte påstå att jag är så mycket bättre. Självklart vill jag också ha sol varje dag, men samtidigt kan man vända på det och se det från den positiva sidan. Vi får möjlighet att njuta av den vackraste grönskan lite längre i år, nu när temperaturen är lägre. Andra år när värmen kommer tidigt gnyr vi och vill stanna tiden för att det inte ska bli en grönskande explosion. Snart tar sommaren vid och med den följer en blommande färgkavalkad och vi kan se fram emot frukt och grönsaker som mognar i trädgården. Den varma solen bränner ner växtligheten om det inte faller regn. Så småningom blir det mörkare på kvällarna och oundvikligt närmar sig hösten. Den kan vara grå och regnig, men de dagar solen skiner kan man skåda vackra mustiga färger utomhus och det är dags för en ny svampsäsong. Sakta smyger sig kylan på och tar ett nytt grepp om naturen, som nu förberett sig för vad som komma skall och vi människor tillbringar allt mer tid inomhus. Vi minns sommaren som varit och längtar på nytt efter ljus och värme, medan snön lägger sig som ett täcke över landet. Veckorna går och snart väntar jul och nyår och längtan efter en ny vår växer sig allt starkare.
Nu står vi här mitt i härligheten och om några dagar går vi in i juni, sommarens första månad. Ibland funderar jag över om vi skulle uppskatta vår svenska vår lika mycket om vi inte hade våra olika årstider, som är så olika med skiftande väder och temperatur. Vad hade vi annars haft att längta till. Bilderna på den vackra bokskogen är tagna på Galgberget i Halmstad. Fotot med den skira grönskan tog jag i år på Kristi himmelsfärds dag och höstbilden är tagen på samma plats den 22 oktober 2013. Olika årstider, men ändå lika vackert.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar