Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 maj 2015

Små violer


















Nu blommar den söta lilla styvmorsviolen Viola tricolor i dikeskanter och i grässlänter. Jag har väntat på att de skulle blomma lika rikligt utanför dialysentrèn i år, som föregående säsong då blommorna täckte ett par kvadratmeter, men så har det tyvärr inte blivit. Denna ett- till fleråriga ört växer i hela vårt avlånga land, men är mest vanlig i södra och mellersta delarna av Sverige och då oftast på platser med näringsfattig jord. När den växer på mer näringsrik mark får blommorna starkare färger och plantorna kan bli ett par decimeter höga. Pensén som är en av våra mest omtyckta vårblommor härstammar från denna lilla, färgstarka viol. Styvmorsviolen är Ångermanlands landskapsblomma och där kallas den ibland för natt och dag. Namnet tricolor kommer från latinets ord för tre tres och färg color. Trefärgad syftar på blommorna. Det svenska namnet styvmorsviol förknippas också med blomman. Det nedre kronbladet symboliserar styvmodern och de två kronbladen vid sidan om är hennes döttrar. Styvmorsviolen blandas ibland ihop med åkerviolen, som till skillnad från styvmorsviolen har ljust gula blommor. På sensommaren och hösten gror violens frön och blommar sedan året därpå från tidig vår till sen höst. Blomman har använts i medicinsk syfte som bland annat febernedsättande då den innehåller salicylsyra, och urindrivande. Jag har vid ett par tillfällen plockat styvmorsvioler och lagt dem i press i en bok, för att sedan använda dem till att bland annat dekorera födelsedagskort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar