Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

31 maj 2015

Morotsmuffins i miniformat

Jag är ingen älskare av jättestora kakor och bakverk, kanske beror det delvis på att jag är rätt liten i maten. Det är gott med något litet sött till en kopp te, men det räcker med ett par munsbitar sedan är jag nöjd. När jag fyllde 40 år bjöd jag mina gäster på buffé, inte bara som huvudrätt, utan även en efterrättsbuffé. Jag hade bland annat gjort ett par olika sorters biscotti, ambrosiatårta som små muffins, blåbärsparfait och vaniljpannacotta i små glas. Allt i lagom stora portioner för att man skulle orka med att njuta av flera små godsaker eller bara välja en enda liten efterrätt. I helgen blev jag bjuden på minimala små morotsmuffins, när jag var på träff med pelargonsällskapet Halland. De söta bakverken var så små att de nästan platsat på fatet i en dockservis. Receptet räcker till 20 små muffins, men då Christell som bakat och stod för fikat hade använt riktigt små folieformar att baka ut kakorna i räckte smeten till några extra morotsmuffins. När man gräddar muffinsen i ugnen höjer de sig knappt. Därför kan man fylla formarna nästan till kanten. (Christells anm.) Varför inte passa på att så lite egna morötter i trädgården till muffinsbaket framöver.

Recept
2 ägg
1 dl farinsocker
1 dl mjölk
½ dl smör- &rapsolja
2 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
2 morötter

Frosting
1½ dl kesella kvarg
½ dl florsocker

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°.
Ställ muffinsformarna på en plåt.
Skala och riv morötterna fint.
Vispa ihop ägg och farinsocker.
Rör i mjölk och smör- &rapsolja.
Blanda mjöl, bakpulver, kanel och vaniljsocker och rör ner i smeten.
Tillsätt morötterna och blanda ihop.
Fördela smeten i muffinsformarna och grädda i mitten av ugnen 6-8 minuter.
Medan muffinsen kallnar rör ihop kvarg och florsocker till en jämn smet.
Bred frostingen på de kalla muffinsen.
Skär smala morotsremsor med potatisskalare, rulla ihop till små morotsrosor och dekorera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar