Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 maj 2015

Vilda blommor



















Jag minns att jag tidigt började intressera mig för blommor. Tillsammans med familjen besökte vi varje år Knebildstorps koloniområde. Stugområdet, vars äldsta del är över hundra år, ligger vackert beläget nära havet, mellan centrala Halmstad och Tylösand. När jag var liten anordnade man ljusfest där, samma helg som kräftpremiären, en trevlig tradition som lever kvar. De boende pyntade de vackra rabatterna med mängder av levande ljus, marschaller och högst upp i flaggstängerna hissades den gula lyktan med mångubben. Vid dansbanan spelade liveband och hade man tur kunde man vinna priser på chokladhjulet och visa sin skicklighet i att kasta boll och pil. Jag kommer ihåg att jag gillade att gå runt på de smala gränderna och titta på de små husen och de fina trädgårdarna, en del med överdådiga odlingar. Skenet från alla levande ljus, skratt och glada tillrop bidrog till en mysig stämning i kvällsmörkret. Hemma i min sandlåda i trädgården fick sedan några plastformar med grus agera marschaller och ett grässtrå blev ljuslåga. Sedan plockade jag klöverblommor och maskrosor till min lilla låtsasrabatt. Kanske var det redan då som mitt odlingsintresse och kärleken till blommorna föddes. Vid något tillfälle nöjde inte jag och grannens yngsta dotter oss med att plocka ogräs och blommor på ängen vid lekplatsen. Vi gick in till Erik och Ingrid och plockade av nästan alla deras lupiner, vilket ledde till att vi fick en ordentlig åthutning. Grannarna var så klart mindre glada över vårt tilltag. Helen och jag tyckte i alla fall att vi plockat en jättefin blombukett, även om vi senare förstod att vi inte skulle göra om det fler gånger, i alla fall inte i någon annans trädgård. Istället valde vi att plocka av en stor påse omogna plommon från trädet vid Helens föräldrahem, för att sedan gömma frukten i spisen i hennes lekstuga. Det var tur att vi fortfarande var korta i rocken och bara nådde upp till trädets nedre grenar så att det blev några plommon kvar som så småningom mognade och gick att äta. Några år senare hjälpte jag för första gången till att så blomsterfrön på riktigt hemma i vårt trädgårdsland och såhär nästan 40 år senare är jag fortfarande delaktig i den årliga sådden till viss del. Jag väljer ut och köper fröpåsarna och sedan sår pappa i sitt eller snarare vårt gemensamma trädgårdsland. Då jag besöker mitt föräldrahem varje vecka kan jag sedan följa odlingen och så småningom plocka fina blomsterbuketter helt lovligt och ta med mig hem.
Jag älskar att odla på min balkong och utnyttjar verkligen varje kvadratmeter väl, men jag saknar ett eget trädgårdsland och en gräsmatta där jag kan gå barfota och spreta med tårna sommartid. Nu har jag i och för sig en stor gräsmatta utanför hyreshuset, då kommunen för ett par år sedan plockade bort lekplatsen som låg där, men den är ju inte riktigt min egen. För några veckor sedan fick jag en idé om att utnyttja en del av den ganska vildvuxna gräsmattan och prova på att så blommor där. Jag köpte en låda med blandade fröer för ett par tior och när regnet började falla härom dagen strödde jag ut dem. Nu hoppas jag att regnet gjort sitt för att fröna ska komma ner mot jordytan och gro. Enligt instruktionen skulle fröna täckas med jord, men nu håller jag tummarna för att sådden ska lyckas även utan att jag täckt över den. Framåt sommaren kan jag, grannarna och alla andra som passerar förbi förhoppningsvis njuta av en vacker sommaräng, med mängder av olika blommor till följd av min stora odlings- och blomsterglädje.

I asken fanns frön från bland annat:
Akleja - Aquilegia c. 
Amarantus - Amaranthus c. 
Backtimjan - Thymus serpyllum
Blomsterlin - Linum grandiflorum
Blåklint - Centaurea cyanus

Blåvinda - Convolvulus tricolor
Borstnejlika - Dianthus barbatus
Dill - Anethum graveolens
Färgkulla - Anthemis tinctoria
Grekisk lövkoja - Matthiola bicornis 
Judaspenningar - Lunaria annua
Jungfrun i det gröna - Nigella damascena
Kornvallmo - Papaver rhoeas 
Krysantemum - Chrysanthemum maximum 
Körvel - Anthriscus c. 
Luktreseda - Reseda odorata 
Lupin - Lupinus p.
Mariaklocka - Campanula medium 
Myskmalva - Malva moschata 
Riddarsporre - Delphinium consolida 
Ringblomma - Calendula officinalis 
Salvia - Salvia o. 
Slöjsilja - Ammi majus 
Sommaradonis - Adonis aestivalis
Sommarslöja - Gypsophila elegans
Tjärblomster - Lychnis viscaria Trädgårdsnattviol - Hesperis matronalis 
Åkerklätt - Agrostemma githago

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar