Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

3 maj 2015

Rotlöss och nya sticklingar

I höstas när det var dags att gå igenom alla krukor med pelargoner, innan jag flyttade in dem för vinterförvaring, upptäckte jag att rätt många av dem drabbats av rotlöss. En fasa för oss som odlat många pelargoner. Dessa små djur syns inte ovan jord utan först när man lyfter upp hela plantan med jordklumpen ur krukan. Då ser man dem som små vita prickar i jorden kring rötterna. Ibland har första tecknet visat sig på lerkrukans insida, där det sett ut som om man ritat med tavelkrita. Rotlöss rör sig väldigt sakta och är svåra att se med blotta ögat. Tyvärr smittar de lätt andra pelargoner som står i närheten och är mycket svåra att råda bot på. Jag tog toppsticklingar på de drabbade plantorna och slängde sedan moderplantorna. Har en planta drabbats är det viktigt att rengöra krukan ordentligt, som den stått i. Jag diskar krukorna i såpvatten och låter dem sedan stå i ugnen i gott och väl 100° i 15-20 minuter. Till en början märker man oftast inte av att en pelargon är drabbad av rotlöss, men med tiden äter lössen på rötterna och plantan blir allt svagare.
Eftersom att jag blev av med en hel del pelargoner i höstas tyckte jag gott att jag kunde köpa en del nya sticklingar under våren och det har verkligen inte saknats pelargoner som lockat mitt intresse, då jag besökt flertalet odlare under våren. De har haft mängder av mer eller mindre ovanliga sorter, som du sällan eller aldrig hittar i blomsteraffärerna.
Den första pelargonen som jag förälskade mig i och som var lite av anledningen till att jag fastade för pelargoner var rosenknoppspelargonen Appleblossom Rosebud. Den är fortfarande en av mina stora favoriter, även om den inte är speciellt ovanlig bland oss pelargonälskare, som mer eller mindre samlar pelargoner. April Snow, på bilden nedan, påminner om Appleblossom Rosebud med sina mycket dubbla, vita blommor med rosa kronbladskanter och svagt grönaktig mitt.


















När jag besökte Trädgårdspaletten häromdagen fick jag se en söt liten pelargon som hade svagt krämfärgade blommor med rosa kanter och nerver på kronbladen. På skylten stod det "Samlarpelargon, Nano Appleblossom, 30 kr i lerkruka. Denna pelargon tillhör inte gruppen rosenknoppspelargoner utan har enkla till halvdubbla blommor. Rosa är min favoritfärg och med namnet Nano Appleblossom föll jag för denna lilla dvärgpelargon direkt. Nu har den fått ta plats bland alla andra nya plantor som jag köpt.
När man får hem nya plantor är det viktigt att ställa dem lite avgränsade från övriga blommor ett tag. Om de visar sig att de är smittade av någon ohyra, till exempel rotlöss, riskerar man inte att de sprids till resterande pelargoner.
En och annan ny pelargon i min samling har börjat sätta knopp. Egentligen ska man plocka bort de första knopparna, då de tar mycket kraft från plantan, men oftast är jag så nyfiken på de nya blommorna och dessutom nänns jag inte att knipsa av blomknoppar. Jag kan lova många fler bilder på härliga, små pelargoner framöver, då jag nog aldrig får nog av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar