Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 maj 2011

Ätbart på balkongen

Redan nu kan man hitta en del ätbart på min balkong. Kryddorna är kanske inte så goda att äta som de är, men i mat och desserter smakar det extra gott med färska kryddor. Ser fram emot att provsmaka ananassalvian, som doftar ljuvligt, och brygga te på dess torkade blad. Det kan man även göra med chokladmyntan, som jag också har i årets kryddodling,
Snart är första krukan med ploc.sallad färdig att skördas. Lägg ett par blad på smörgåsen eller kanske lite garnering på mattallriken. Ett par enkla salladsblad kan gör att matpresentationen ser mycket godare ut. Låt barnen få en egen kruka, jord och en påse salladsfrön. Det tar inte många dagar innan man ser att fröna gror och sedan växer salladen fort. Ibland är inte grönsaker så poppis bland de yngre. Kanske kan egen odling av grönt bidra till att barn tycker bättre om sallad.

I zinkbaljan har jag planterat färdigköpta plantor av Chokladmynta, Ananassalvia "Pineapple", Kryddsalvia, Citronmellis, Pepparmynta "Black Beauty" och Fransk dragon. I andra krukor börjar egenodlad dill, persilja, gräslök och basilika komma upp ur jorden. Jag är ingen storkonsument av kryddor, men jag tycker det är underbart att lukta på dem när jag är ute på balkongen. Några myntablad på efterrätten eller tårtan piffar till den enklaste desserten.
För första gången har jag själv odlad upp tomatplantor från frön. Många plantor har jag sålt, men en av varje sort har jag planterat ut i stora zinkspannar på balkongen. Tomatplantorna kräver ordentligt med jord, näring och vatten. Riktigt varma sommardagar kan man behöva vattna två gånger per dag, så har du tänkt åka på en längre sommarsemester är nog inte tomatodling att rekommendera om du inte har snälla grannar, som gärna vill hjälpa dig att fixa bevattningen. De sorter jag sått i år är Hallontomat, Gul vinbärstomat, Röd plommontomat "Incas F1", Cherrytomat "Chocolate", Harz feuer och Gul körsbärstomat "Golden Nugget".
För att fylla ut baljan planterade jag även två smultronplantor.

När jag var på växtmarknaden på Lilla Böslid köpte jag några spännande jordgubbsplantor. Sex plantor av sorten MAXIM har jag planterat i en hängande korg, då det börjar bli lite väl fullt på balkonggolvet. Jordgubbarna kan bli mycket stora och väga allt mellan 50-100 gram styck, så det krävs inte många gubbar till efterrätt med socker och gräddmjölk. Mmmm, längtar redan efter att få smaka den första egenodlade, röda och solvarma gubben.

Mina chilifrön, som jag ropade in på Tradera för några kronor, blev det inte många plantor av. Köpte 6 frön av två sorter och fick upp en planta av varje. För säkerhets skull köpte jag även en planta på växtmarkanden. Black Namaqualand (frösådd), Jamaican Bell (frösådd) och Monkey face (köpt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar