Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 maj 2011

Fler vilda omplanterade

När jag gick med i Svenska pelargonsällskapet fick jag små påsar med två olika vilda pelargonfröer. Sedan fick jag i sista stund beställa några sorter genom föreningens tidning. Eftersom jag redan i våras hade ganska många pelargoner påpekade jag att det kunde bli väldig trångt i lägenheten och balkongen om alla fröer grodde, men jag fick veta att det inte var så lätt att få fröna att gro. Pust, vad skönt! Jag sådde alla fröna och väntan började. Vecka efter vecka väntade jag, men bara ett par sorter grodde. Sedan fick jag rådet att hälla kokande vatten över sådden och efter bara någon vecka grodde ett par sorter till. Ikväll har jag planterat om åtskilliga små, små plantor. De flesta måste jag försöka sälja eller ge bort, då de inte finns en chans att alla får plats på balkongen. På lördag ska jag stå med Pelargonsällskapet Halland på Trädgårdsmässan i Wapnö.
Där kommer jag att ha med mig en hel del sticklingar till försäljning och det finns information om föreningen och möjlighet att bli medlem. Jag kan verkligen rekommendera ett medlemsskap om du är intresserad av pelargoner. Jag har träffat många trevliga människor och delat/bytt plantor och information m.m.

Mina vildpelargoner som är omplanterade:

P. Australe mini, rödstjälkad
P. Iocastum
P. Caucalifolium
P. Nanum
P. Elongatum
P. Drummondii
P. Columbinum (Har växt fort och blommar redan)
P. Mollicomum
P. Aridum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar