Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 maj 2011

Vilken överraskning!

Igår fick jag ett telefonsamtal till min mobil och eftersom jag inte kände igen numret trodde jag att det rörde sig om ett kattips.Tyvärr var det inte det, men istället var det ett mycket annorlunda och kul samtal jag fick. En för mig, så gott som främmande dam, ( vi hade råkats på Villa Älde för någon månad sedan och bytt några ord) presenterade sig i luren och berättade att hon läst om mig i Hallandspostens trägårdsbilaga och blivit intresserad av mig som person och min odling. Hon hade en sak som hon ville ge mig berättade hon. Det visade sig att hon köpt en trädgårdsbok och sedan funderat över vem hon skulle ge den till. När hon läste om mig tänkte hon att den tjejen ska få boken. Hon frågade sin man om hon verkligen kunde ringa upp mig bara sådär och det tyckte han att man kunde.
I eftermiddag åkte jag hem till deras hus och fick en rundtur i deras underbara lilla trädgård, hälsade på deras katt och hund, och pratade oling m.m. Att kvinnans man visade sig vara en fd lärare på Hallägraskolan görde besöket ännu roligare. Innan jag skulle gå fick jag boken, som jag verkligen tyckte om. Som om inte det var nog fick också ett par plantor, i en påse, med mig hem.

Boken innehåller en del gammaldags tecknade bilder, foton på blommor, poem och tomma sidor där man själv kan skriva, planera och dokumentera om sin egen odling. Det finns även fickor på en del sidor i boken, där man kan stoppa fröpåsar eller annan information som man vill spara.

Boken är utgiven av Ordalaget Bokförlag.
Läs om boken här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar