Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 maj 2011

Välkommet regn för sådden

I förra veckan var jag hemma hos pappa och vi sådde årets fröer och planterade mina försådda melonplantor. Tyvärr  blev de förkultiverade blommande plantorna inte så bra, så istället sådde vi resterande fröer på friland. För det mesta är det jag som köper fröpåsarna och pappa som sår. Sedan är det bara att vänta på att det ska gro och bli fina plantor som blommar rikligt. Det är härligt att få plocka sin egen blombukett i pappas trädgård och ta med hem och sätta på soffbordet. Vissa år har det inte blivit så mycket med sådden, men det har nog oftast berott på för lite värme eller för lite regn. Därför gladde jag mig åt regnet igår, vilket annars bara är ett ämne för klagomål. Ängla fick följa med och hälsa på hos pappa och nosade runt bland rabatterna när hon inte låg under buskarna och tog igen sig. Det var helt klart roligare än att stanna hemma ensam i lägenheten utan matte. Löjtnanshjärtanen blommar just nu som bäst i trädgården. Plantan fick jag när jag fyllde 30 år av mina dåvarande arbetskamrater. Till slut blev den för stor att ha på balkongen och fick flytta, men nu plockar jag hem en och annan kvist och sätter i vas istället. Det mesta går som sagt att odla på balkongen.














Det är noga att raderna blir raka och utmärkta med pinnar,
så man ser var varje rad börjar och slutar














Ängla nosar och undersöker växterna

Mina löjtnanshjärtan i pappas trädgård


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar