Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 nov. 2011

Bjudmat - recepttips med fläskfilé

Jag tycker det är för tidigt att äta julmat när man bjuder hem vänner i början av december. Då har man hunnit tröttna på skinkan och Jansson innan man ens kommit till dagarna före doppareda´n. Nedan hittar du ett recept på en lite annorlunda rätt med fläskfilé. Jag tycker om mat med inslag av frukt. Den söta frukten bryter av mot sältan. Är det inte frukt i den varma maten hackar jag gärna ner melon eller banan i salladen, som jag serverar upptill.

Fläskfilé med päron och apelsin, 4 personer
OBS! Det blir lite sås, så öka gärna på ingredienserna till såsen.
Jag använder konserverade päron, då det är både enklare och godare.

500 g fläskfilé
½ dl rött vin
saften av en pressad apelsin
1 dl grädde
2½ dl köttbuljong
2-3 msk kinesisk soja
1 stor pressad vitlöksklyfta
½-1 tsk timjan
salt och peppar
1 moget päron eller en liten burk konserverade päron

Till garnering
Rivet skal av en apelsin
½-1 dl hackad persilja

Skär fläskfilén i skivor och bryn på båda sidorna. Salta och peppra och lägg köttet i en ugnsfast form. Skala päronet, ta bort kärnhuset, skär i klyftor och lägg i formen tillsammans med köttet. Häll buljongen i stekpannan och tillsätt övriga ingredienser. Red av såsen och låt sjuda en stund, smaka av med salt och peppar. Häll såsen över köttet och päronen och ställ in formen i ugnen på 225 grader. När såsen puttrar tag ut formen och strö över persiljan och det rivna apelsinskalet.
Servera med pressad potatis och grönsallad.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar