Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 nov. 2011

Lucköppning 29/11




































Under advent och jul tänder vi fler levande ljus än någon annan tid på året. Varför inte göra något fint av den tråkiga tändsticksasken, så den kan ligga framme bland annat pynt. En tändsticksask kostar inte många kronor och med enkla medel och fantasi blir den en fin present tillsammans med några ljus, servetter eller en ljusbricka. Ta en titt på loppis så hittar du kanske en ljusstake, som enkelt kan förnyas med lite färg eller en silverbricka att ställa ljusen på och enkelt dekoreras med bara några julgranskulor, som ljuslågorna vackert speglar sig i.
Till tändsticksasken på bilden ovan har jag klippt ut svart kartong, lika stora bitar som asken och klistrat fast tillsammans med bilder från klippark, brodyrspets och en text utskriven från datorn. För att få lite vintagelook har jag avänt sk chalk, en typ av krita i kakform, som man kan sudda och göra effekter på t.ex. papperskanter. Att dekorera askar passar både barn och vuxna. Utbudet av dekorationsmaterial är stort i hobbyaffärerna idag, sedan scrapbooking blev populärt, men det finns mycket att hämta i naturen, som kottar, snäckor, stenar m.m. Vill du göra en lite mer avancerad dekoration kan du t.ex. göra små tomtenissar i cernitlera. Leran finns i många olika färger och torkas enkelt i vanlig hushållsugn eller kokas i vatten.
Släpp loss din kreativitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar