Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 okt. 2013

Höstkrans























Nu har kransen, som jag gjorde i våras, hängt på dörren på tok för länge. I veckan fick jag äntligen tummen ur och plockade bort den och började fundera över hur en ny krans, mer passande för årstiden, skulle se ut. Förra året var jag lat och köpte en färdig krans i blomsterbutiken, gjord med gröna blad och olika bär. Den var väldigt fin när jag kom hem och hängde upp den på min ytterdörr, inne i trapphuset. Sedan tog det tyvärr inte många dagar innan kransen började torka, trots att jag sprayade den med vatten var och varannan dag. Den chanserade ganska fort och blev färglös och ful. I veckan var jag förbi Fritz blommor och hittade en rund, smal krans, som var klädd med torkad mossa. Den kostade inte mer än 40 kr och med tanke på att jag just nu inte kan gå ut i skogen och plocka mossa och ska ta det lugnt med min arm, så finns inte alternativet att jag ska göra en mosskrans själv just nu. Idén med att knyta fast hängande band i olika höstfärger i den, har jag haft i tankarna ett bra tag, men hos Fritz blommor hittade jag inte den typ av band, som jag ville ha. Det gjorde jag däremot hos scrapbookbutiken Porslinsblomman. Väl hemma tog det inte många minuter att knyta fast banden och fästa dem med knappnålar. Lönnlöven i tyg köpte jag förra året och även de fäste jag diskret med knappnålar. På så vis kan jag lätt ta bort dem och använda kransen igen, med annan dekoration. Använder du löv från naturen går det bra att fästa dem och annan dekor med limpistol. Sedan snurrade jag ett orange snöre av tovad ull, fäste med nålar och avslutade med att vira guldfärgad buljongtråd lite kors och tvärs runt kransen, så att det liknar lite av ett spindelnät. Tyvärr syns den dåligt på bilden, men den ger kransen pricken över i. Kransen är enkel att göra och det krävdes inte mycket ansträngning av min högerarm. Nu hänger en färgsprakande höstkrans på min ytterdörr och om gott och väl en månad kan jag plocka ner den, ta bort knappnålarna och byta till jultema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar