Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 okt. 2013

Spännande väntan


















Förra helgen besökte jag den utländska marknaden, som intagit Stora torg i Halmstad. Jag köpte marmelad, fruit curd och fudge från England, en stor bunt med torkad lavendel från Frankrike och åt goda spanska, friterade churros. Det som lockade mig mest var försäljaren från Holland, som hade ett stort utbud av framför allt olika blomsterlökar. Jag hade redan tidigare köpt och planterat fyra, lite ovanliga amaryllislökar, men när jag fick se dessa stora lökar, som så småningom ska få andra, lite speciella blommor, kunde jag inte motstå frestelsen. För en hundring köpte jag tre amaryllislökar, som även de nu står planterade på köksbordet. Jag hoppas verkligen att jag ska få se någon av dem blomma till första advent. Jag tittar varje dag på lökarna i hopp om att få se en liten bladspets, som visar tecken på att de vaknat till liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar