Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 maj 2014

Pelargonodling på recept

Dvärgpelargon Peter Beard


















I höstas, när pelargonsäsongen började lida mot sitt slut, var jag ganska trött på alla mina pelargoner. Bara tanken på att alla plantorna skulle bäras in och få plats för vinterförvaringen gjorde mig matt. Jag funderade allvarligt på om jag skulle orka fortsätta med min odling. Skulle jag fortsätta ville jag ha alla plantorna kvar och tanken på att bara ha några enstaka pelargoner var inget alternativ. Att jag drabbades av bröstcancer i samma veva och fick operera bort mitt ena bröst, gjorde klart sitt till att humöret dalade och orken försvann. Som tur var dröjde kylan och pelargonerna kunde stå utomhus nästan hela hösten. Med lite hjälp fick till slut alla plantorna sin övervintringsplats, på lite olika platser inomhus. Sedan kom vintern och jag tittade till mina "pellisar" ungefär en gång i veckan och de fick vatten, lite beroende på hur varmt de stod.
När jul och nyår passerat började trots allt min odlingslust att vakna till liv igen. Knappt hade mina amaryllislökar blommat över, förrän jag började planera för årets första frösådda pelargoner. Några veckor senare började det titta upp små, gröna blad i några krukor i sovrumsfönstret och jag beställde årets första pelargonsticklingarna på nätet. Jag köpte nya växtlysrör och hängde upp, för att mina små miniatyrpelargoner skulle må bättre och plötsligt insåg jag att även jag mådde bättre, när jag fick pyssla med alla mina pelargoner.

Nu är alla mina pelargoner, cirka 200 olika sorter, omplanterade och de har fått flytta ut på balkongen. Jag ljuger om jag säger att det inte varit jobbigt, speciellt som jag varit jättetrött hela våren, men när jag planterar och fixar med mina blommor är mina tankar och känslor just här och nu. Det finns inget annat som existerar och konstigt nog känner jag knappt av min trötthet, bara jag väl plockar fram jordsäcken, några nydiskade krukor och sätter igång. Någon enstaka planta klarade inte att komma ut i värmen på balkongen, som var häromveckan, och de har lämnade en och annan tom plats i hyllorna. Där ska snart de frösådda, vilda pelargonerna och mina egna frösådda plantor ta plats, när de vuxit till sig och planterats om i planteringsjord. Nu när mina pelargoner acklimatiserat sig i sin nya jord är det dags att börja ta lite sticklingar. Några tog jag tidigt i våras, innan omplanteringen och de har nu rotat sig. I eftermiddag hade jag tänkt ställa lite i ordning på balkongen, bara sitta och njuta, plocka lite vissna blad och titta till mina älskade pelargoner. Tyvärr försvann den härliga värmen och det var på tok för kallt att sitta på balkongen i eftermiddag, när regnet smattrade på taket. Jag valde att stanna inne och vila med katterna istället och titta efter några nya miniatyrpelargoner, som jag vill ha till samlingen.
Allt jobb har så smått börjat visa resultat. Några pelargoner har redan satt knopp och och dvärgpelargonen Peter Beard ovan, har för första gången slagit ut sina dubbla, magentafärgade blommor med vitt öga.

Läkarna skriver inte bara ut läkemedel på recept numera. Nu kan man även ordineras träning och motion på recept. Tänk om de föreslagit patienterna att stoppa fingrarna i jorden och så några frön, för att må lite bättre.

1 kommentar:

  1. Finns det ROT- & RUT-avdrag borde det ju finnas POT-avdrag också (P=pelargon). Jag är massör och vet att min förening jobbar på att BOT-avdrag ska införas.
    Ha det gott!
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera