Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

27 maj 2014

Småttingar med variation



















Några av mina minsta pelargonsticklingar får lite särbehandling och får stå på det lilla bordet på balkongen. Där har jag bättre koll på dem och där är det lätt att se när de behöver vatten, så de inte torkar ut. Miniatyrer och microminiatyrer växer saktare än övriga pelargoner och blir oftast ganska små. En del sorter kan växa och bli större om de planteras i en större kruka. Så är det även med de flesta andra pelargoner. Låter man dem stå i små krukor och toppar dem, kan man hålla nere storleken på plantorna. I takt med att pelargonen växer och krukan blir full med rötter, är det lämpligt att plantera om den i en större kruka. Det brukar räcka att man byter till en storlek större kruka. För stor kruka ger oftast mer bladtillväxt och man får en sämre knoppsättning. Ibland kan man få plantera om en pelargon flera gånger under tillväxtperioden. Det är viktigt att använda en bra jord och ge en svag dos gödning, vid varje vattning, hela sommaren. Miniatyrpelargoner finns i en mängd olika sorter och har liksom övriga pelargoner en stor variation på bladen. De förekommer med enfärgade gröna blad i olika nyanser, gyllenbladiga, blad med zon, och en del sorter med flerfärgade blad, sk bi- och tricolour. Det finns också ett fåtal pelargonsorter, som har ett mönster på bladen, som kallas nervbandsmosaik, som egentligen är ett ofarligt virus. Dock har jag hittills inte sett någon miniatyr med dessa mönstrade blad. Oftast är det utseendet på blommorna, som man ser som viktigast på en pelargon, men jag vill gärna ha sorter med olika färgkombinationer och är extra svag för de sk tricolour. De är vackra även när de inte blommar, men självklart är en pelargon full med blommor, det man helst vill uppnå. Jag var ute på balkongen ikväll och vattnade och glädjande nog blir det fler och fler plantor, som sätter knopp. Det lovar gott inför sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar