Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 maj 2014

Sommarfaror för din katt och hund


















Igår kväll var jag på Grizzly Zoo och deras första kundkväll. En veterinär var inbjuden från Helsingborgs djursjukhus och talade om sommarens faror för hund och katt. Jag fick helt ny kunskap om fästingar på katter. Detta gäller katter och INTE hundar. Det är inte alls så bråttom att plocka bort en fästing, som satt sig fast på en katt, som jag tidigare läst om i olika frågespalter och artiklar. Katter drabbas så gott som aldrig av borelia, anaplasma eller TBE och egentligen behöver jag inte använda spot-on-dropparna mot fästingar, som jag droppar i nacken på mina katter, en gång i månaden under fästingperioden. Nu vill jag i och för sig slippa plocka fästingar på mina katter och eftersom de sover i min säng, vill jag undgå att en och annan fästing ska sitta i katternas päls och krypa över på min kropp och sätta sig fast. Använd aldrig fästingmedel, avsett för hund, till din katt. Katten kan då bli väldigt sjuk.
Andra faror är huggormsbett, vilket oftare drabbar hund än katt. Skulle olyckan ändå vara framme och katten kommer hem med ett uppsvullet ben och är allmänt påverkad, kontakta omgående veterinär.
Blir katten stungen av en geting kan man oftast avvakta till dagen därpå och se om svullnaden lagt sig, om inte katten är slö och påverkad. Kontakta då veterinär. På bilden nedan. För några år sedan kom Ängla in, med ett rodnat öga och var ordentligt svullen i ansiktet. Troligtvis hade hon lekt med en geting och blivit stungen. Svullnaden försvann av sig själv, efter gott och väl en dag.


















Jag har, som tur är, två katter som aldrig äter på mina blommor, varken inom- eller utomhus och mina pelargoner är ju tack och lov inte giftiga. Kolla upp om blommorna, som du planterar på din balkong, är giftiga för katter, innan du låter din fyrfota vän vara utan uppsikt på balkongen eller uteplatsen.
Hundar kan bli mycket dåliga av ormbett. Är du ute i skog och mark och märker att din hund blir ormbiten, gå lugnt tillbaka till bilen med hunden och åk till veterinären. Har du en liten hund, bär den till bilen. På så vis förhindrar man en hastig spridning av ormgiftet i kroppen. 30% av huggormsbetten är sk torrbett, vilket innebär att ormen inte sprutar in något gift.
Hundar, som blir fästingbitna, kan drabbas av både borelia, anaplasma och TBE. De kan bli riktigt dåliga och man ska söka läkare om man märker att hunden blir påverkad. Alla fästingar bär, som tur är, inte på smitta. Det finns olika sätt att motverka fästingar, allt från halsband till spray och spot-on-droppar. Nyligen kom även en receptbelagd tablett, för hundar, som ges vid ett tillfälle och är verksam upp till 3 månader.
Vissa somrar varnas det för giftalger i havet. Låt aldrig din hund bada i havet om det är algblomning. Hunden kan bli väldigt sjuk, med ett snabbt förlopp. Duscha av hunden och kontakta veterinär omgående.
Veterinären berättade att de varje sommar får in flertalet hundar, som svalt majskolvar och grillpinnar, vilket kan ge allvarliga följder. Majskolven sätter sig som en kork i tarmen, med förstoppning som följd. Tänk på att inte lägga använda grillpinnar eller majskolvar på en plats där din hund kan komma åt dem, när du grillar i sommar.
Slutligen en varning, som inte kan påminnas om för många gånger inför sommaren. Lämna ALDRIG djur i bilen, inte ens med fönster nervevade. Det kan till och med bli för varmt i bilen med bagageluckan öppen, om det inte blåser och temperaturen stiger. Vädret kan plötsligt slå om och värmen kan snabbt leda till att djuret får värmeslag. Skulle olyckan ändå vara framme, häll kallt vatten över din hund/katt och uppsök veterinär omgående. Ser du en hund, som verkar slö och matt, i en varm bil. Ring omgående polisen och få godkännande om att krossa rutan på bilen, för att rädda hunden.
Hoppas att du och ditt husdjur får en riktigt skön och glad sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar