Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 maj 2014

Tulpanfestivalen i Halmstad 3 maj



















Förra lördagen gick landets tulpanfestival av stapeln i Halmstad. Återkommande utses en stad, som ska ordna denna festival och göra sin stad extra vacker, med mängder av lökväxter. Många av dessa cirka 100 000 lökar, som planterats i innerstadens rabatter, kommer att blomma även nästa år, medan en del är ettåriga blomsterlökar. Den 8:e maj samlades inbjudna gäster, från branschen, för att titta på den otroliga blomsterprakten.


















Eftersom våren varit varm hade en del lökväxter nästan blommat ut, men många tulpaner stod som vackrast denna lördag, som bjöd på ett härligt majväder. Under dagen anordnades flera guidade visningar, men jag som inte orkar gå så långt, fick nöja mig med att ta bilen och stanna till där det fanns möjlighet att parkera. Det delades ut kartor över alla rabatterna, där det även fanns namn på både tulpaner och andra lökväxter. Nedanför rotundran i Norre katts park, växte dessa vita och gula tulpaner. Verver Perles de Printemps ©, en blandning i gult och vitt.
























Även denna plantering fanns att se i Norre katts park, med flera olika sorters tulpaner, kejsarkronor, narcisser och iris.

 
















Vid Nissan, tvärs över slottet, vid "Sinnenas promenad", var rabatterna fyllda med mängder av tulpaner i färger från vitt, till svagt rosa, ljusare och mörkare rött. Tulpan Black Hero, fyld - Tulpan Darvinhybrid, Ivory Floradale - Tulpan Pink Diamond, enkel - Tulpan Queen of Night, enkel - Tulpan Uncle Tom, fylld.


















Utanför slottet fanns tre olika planteringar.Tyvärr hade blommorna där slagit ut lite för tidigt, men denna färgsprakande rabatt var verkligen till sin fördel, dagen till ära.Verver Bavaria ©, praktfull blandning med tulpaner, narcisser och kejsarkronor.


















I Norre katts park hade man även ordnat en liten plantmarknad, där man kunde köpa allt från tomat- och chiliplantor, till ovanliga pelargoner och perenner. Härifrån utgick även den guidade rundturen, som tog med deltagarna runt innerstaden för att beskåda de nästan trettio olika rabatterna. Hoppas nu att många av lökarna blommar i flera år fram över.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar