Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 dec. 2020

Fick du risgrynsgröt över i jul? Gör en risgrynspudding med smak av kardemumma


















Vid jul förra året kokade jag risgrynsgröt, liksom i år, men i fjol blev det lite väl mycket gröt. Det är lättare att koka några fler portioner,än att bara koka någon enstaka till mig själv och jag är ju inte så stor i maten och någon tomte kom inte förbi och hjälpte till att äta upp den heller. Visst kan man köpa färdigkokt gröt, men jag tycker att den man kokar själv är helt klart godare. Det tar i och för sig en timma innan gröten är klar, men det är inte svårt att koka gröt och den sköter sig så gott som själv när den står och sväller på spishällen. Att beräkna hur mycket mat som går åt till ett julbord är inte lätt. Oftast blir det en hel del mat över, som man får äta i flera dagar efter julafton och det kan bli lite trist. Så vad hittar man på med överbliven gröt? Jo, istället för att slänga den bestämde jag mig för att göra risgrynspudding, vilket jag aldrig gjort tidigare. Det kan väl inte vara särskilt svårt och det var det inte heller, men det fanns en hel del olika recept på risgrynspudding, när jag sökte på internet. Jag minns att min mamma brukade ha russin i puddingen, men det tyckte jag inte om. Jag hittade bland annat recept på risgrynspudding smaksatt med rivet citronskal eller kardemumma. Jag valde det sistnämnda, då jag gillar smaken av kardemumma i både bakverk och efterrätter och jag blev verkligen nöjd med resultatet efter att jag provsmakat puddingen med vispad grädde och jordgubbssylt. Får du gröt över tycker jag verkligen att du ska prova på att göra en risgrynspudding enligt receptet nedan för den var väldigt lätt att göra och blev riktigt god.   

Recept
Risgrynspudding 4 personer
Ingredienser:
400 g risgrynsgröt (Jag kokade gröten enligt receptet på risförpackningen)
1 dl vispgrädde eller mjölk
2 ägg
2 msk socker
1 tsk kardemummakärnor
1 krm salt
smör till formen

Gör såhär:
1. Värm ugnen till 200°C.
2. Smöra en ugnsfast form.

3. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Det går bra att använda färdigmald kardemumma, men hela kärnor som mortlas ger mer smak.
4. Rör ihop gröt, vispgrädde, ägg, socker, salt och kardemumma till en jämn smet och häll i formen.

5. Grädda mitt i ugnen i c:a 50 minuter. Täck med aluminiumfolie om puddingen får för mycket färg innan den är klar. Känn med en sticka så att den är färdig inuti och inte kladdig.
5. Servera puddingen lätt ljummen med jordgubbssylt och vispad grädde eller saftsås med hallon eller jordgubbar.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar