Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 dec. 2020

Sill och godis till mina katter

 

Mina två älskade katter Ängla och Tindra har bott hos mig i 13 och 14 år. Jag har tyvärr  aldrig kunnat få egna barn, då jag haft dialysbehandling under större delen av mitt vuxna liv. Därför är mina katter lite som mina barn, även om jag är noga med att katter är katter och ska behandlas därefter. Jag får väl erkänna att de är lite bortskämda, men det är de värda. Både Ängla och Tindra är två starka lyckopiller för mig. De betyder nog mer för mig än vad katter gör för många andra kattsambos. Det beror mycket på hur drabbad jag varit och är av allvarliga sjukdomar i nästan hela mitt 50-åriga liv, som lett till att jag bland annat tidigt blev förtidspensionerad på halvtid, att jag varit hemma ensam mycket och drabbades av en depression för några år sedan. Katterna är ett härligt sällskap och känner av när jag mår sämre än vanligt och då är närmare mig än de vanligtvis är. Så att jag gör i stort sett allt jag kan för att de ska ha det bästa i sina liv är kanske inte så konstigt.
En viktig del är att katterna får ett bra och näringsriktigt foder, som de tycker om och lite godsaker upptill, men i lagom stora mängder. Det är viktigt att inte ge sina katter för mycket godis, oavsett hur mycket man tycker om sina fyrbenta älsklingar och inte för mycket torr- och blötmat heller. En katt kan lätt bli överviktig, vilket bland annat kan leda till diabetes och hjärt- och ledproblem.
För några veckor sedan fick jag se en annons på internet om julmat till katter från Mjau. Jag beställde en förpackning, som innehöll julsill och två påsar med olika sorters kattgodis. Med på köpet fick jag två rabattkuponger, allt paketerat i en rejäl kartong i rött, med bilder på katter och hundar iklädda tomteluvor. Det är lika spännande varje gång som jag köper något nytt ätbart till mina katter. Tindra är en finsmakare, men äter både blötmat i sås, torrfoder och kattgodis, men långt ifrån sorter från alla olika märken. Skulle hon själv få välja skulle hon nog helst leva på handskalade räkor, rostbiff, lax, fläskfilé och oxkött. Ängla äter torrfoder, men slickar mest av såsen på blötmaten. Vankas det kokt fisk eller mousse är hon snabbt framme vid matskålen och någon enstaka räka kan hon äta, men ratar allt rent kött eller kyckling. Kattgodis äter hon gärna, men Ängla och Tindra har lite olika tycke om hur godiset ska smaka.
Hur gick det då med julsillen, som levererades i en återförslutningsbar Tetra Recart® förpackning och räckte till flera måltider? Jag blev faktiskt glatt förvånad. Både Ängla och Tindra åt av julsillen och tömde matskålen varje gång jag serverade sillen. Jag har letat i ett par butiker efter fler paket med julsill, men det verkar som om det bara var ett erbjudande, som Mjau sålde på internet. Det var i alla fall trevligt att få servera Ängla och Tindra mat, som de båda tyckte om under juldagarna. Nu tror jag ju i och för sig inte att katterna bryr sig om ifall det är måndag, söndag, midsommar eller jul, men jag blev i alla nöjd och glad för deras skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar