Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 juli 2012

Semestertankar

Äntligen är det snart dags för min semester, mer efterlängtad än någonsin. Tänk att få tid att bara vara, utan en massa måsten. Jaja, dialysen slipper jag inte, men bortsett från den. Drömmen är att få åka till norra delarna av Sverige och fjällvandra. Att lägga ifrån sig klockan, gå och lägga sig i ett vindskydd när man är trött och vakna med naturens alla ljud omkring sig när kroppen är utvilad. Tänk att sedan få vandra i naturen och upptäcka allt vackert i den, både djur och växter, och ta paus och äta när magen kurrar. Kroppen skulle få jobba, men vilken vila för själen. Nu är en sådan semester svår att genomföra eftersom jag har svårt att gå och måste ha mina dialysbehandlingar, men det hindrar mig inte helt från att njuta av naturen under min ledighet. Att ta med sig kvällsmaten och äta den nere vid havet och lyssna på vågornas brus och skrikande fiskmåsar, det hör verkligen sommaren till. Jag hoppas att jag i år ska få följa med min granne och hennes pappa,  ut i deras båt, och dörja makrill. Lätta ankar från Grötviks hamn och puttra ut med båten på böljan den blå. Efter några timmar ute på havet med saltstänkt hår smakar det extra gott med nyfångad fisk till middag. Jag har ingen jättelängtan efter att åka utomlands på min semester, vilket skulle kräva en hel del planering. Det finns så mycket att uppleva i sommarstaden Halmstad och självklart är kusten och havet min favorit. Sedan vill jag hinna med att pyssla lite hemma, med sådant som jag inte hinner eller orkar med under resten av året. Jag ska måla klart bröstpanelen i hallen, göra ett flaggspel till balkongen, kanske baka någon god kaka och sedan åka och överraska någon bekant med en god fika. Tillåter vädret tänker jag ta en runda med permobilen till Möllegård och kanske Ängla vill följa med. En glass från Ricardos och sedan kan man njuta av den vackra naturen och kanske hälsa på fåren, som bukar hålla till i hagen. Kanske besöker jag djuren på Stadsbondgården även i år. Det kostar ingenting att hälsa på grisar, olika hönsfåglar, hästar m.fl. Det finns mycket njutbart att hitta på, men jag planerar nästan ingenting i förväg. På semestern vill jag ta dagen som den kommer och göra det som faller mig in. Sedan vill jag självklart vara hemma och koppla av och njuta av odlingen på balkongen, tillsammans med katterna. Det är en lisa för själen, väl så avstressande som något annat och det bästa är att det är helt oberoende av det svenska sommarvädret.

Hoppas att du får en skön och avkopplande semester!

1 kommentar:

  1. Ja, den där kakan kan du komma hit till Eldsberga med om du vill.
    Kram
    Vivi & Philip

    SvaraRadera