Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 apr. 2013

Odlingsglädjen åter


















Det senaste veckorna har jag varit trött på alla plantor, som parkerat på köksbordet i flera månader nu. Jag tror knappast att de har trivts något vidare med platsen de heller. Det är väl därför som en del av dem ser mindre glada ut. När jag har tittat ut på den röriga balkongen där de vinterförvarade pelargonerna sett ut att ropa efter konstgjord andning, har jag haft god lust att strunta i allt vad odling heter. De har inte fått den start på våren, som jag hoppats på, utan ser rätt trista ut, med vissna förtorkade blad här och där. Men så tog jag tag i lite omplantering av nyinköpta pelargonplantor, som redan börjat blomma, och klippte bort vissna blad och städade av odlingshyllorna och plötsligt återkom glädjen, samtidigt som solen sken in på balkongen och fick fontänen att börja porla. En hel del frösådda vilda pelargoner kom upp för flera veckor sedan, men de har vuxit dåligt, men nu fick jag lust att även ge en del av småttingarna nya krukor. Nu har hoppet återkommit om att balkongen kommer att göra själ för titeln, som den vann för några år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar