Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 mars 2014

Utflykt i trädgårdens tecken


















I helgen var det dags för årets första trädgårdsmässa och först ut var "Vår trädgård" i Hyllie, utanför Malmö, som arrangerades tillsammans med "Stora Villamässan". Efter lite turer hit och dit kom jag till slut iväg med tåget på lördagsmorgonen. Det var längesedan jag var ute på resande fot på egen hand och trots att resan bara tar knappt 2 timmar med tåg kom oron smygande. Jag var trött och illamående redan när jag blev körd till tåget, men efter lite småprat på perrongen i den värmande vårsolen, kände jag mig redo att ge mig av. Det tog dock inte många minuter efter att tåget börjat rulla innan ångesten gav sig till känna, med hjärtklappning, yrsel och ännu mer illamående. Jag kände väl igen dessa hjärnspöken och med hjälp av en liten pilla och försök att tänka positivt mådde jag till slut bättre. Det klev på två trevliga damer i Helsingborg och de hjälpte mig så smått att få tankarna på annat håll. Efter en hel del krångel med tåget inkom vi till Malmö Central gott och väl en halvtimma försenade. Där väntade min syster med bilen och efter att vi packat in min rullstol åkte vi till dagens första stopp Trädgårdspaletten, som är en kombinerad handelsträdgård och botanisk trädgård. De hade mängder av penséer, vårlökar och ett stort utbud av diverse sticklingar passande för säsongen, utöver det var de stora växthusen fyllda med växter, krukor och mycket annat. Jag hittade några fina pelargonsticklingar av Apple Blossom, Suger Baby och Mini Czech och Trädgårdspalettens egen gödning i pulverform. Innan jag gick till kassan njöt jag en stund av värmen i ett av de stora växthusen, där man förutom blommor och gigantiska träd odlar egna bananer, som man skördade för någon vecka sedan. Jag utbytte några ord med ägarens son, som känner igen mig vid det här laget, och sedan skyndade vi ut i bilen igen för att åka vidare till den efterlängtade mässan.


















Vi hade turen att hitta en parkeringsplats nästan direkt utanför mässhallens entré och så var jag äntligen där, full av förväntningar. Det första man möttes av när man kom in i mässhallen var en odlingsvägg med texten "BRODERA MERA MED BLOMMOR". Väggen var fylld med mängder av pelargonplantor, av olika sorter och färger, och gav verkligen mersmak. Mindre odlingsväggar, i olika storlekar, fanns även i en av mässmontrarna. Det fanns ytterligare några fina planteringar och arrangemang inne i mässhallen, som verkligen förgyllde den stora, annars ganska tråkiga hallen.


















Svenska Pelargonsällskapet och representanter från Skåne hade fått en bra plats för sin monter i år. Den var för mig höjdpunkten på årets mässa. Jag bytte några ord med skåningarna, som kände igen mig sedan tidigare besök, och köpte såklart några sticklingar av miniatyrer och dvärgar. Emellanåt steg jag ur rullstolen för att kunna se ordentligt, men en del montrar körde vi bara förbi. Många utställare var samma som föregående år och jag fick känslan av att trädgårdsmässan krympt ännu lite mer, till fördel för villamässan.


















Impecta hade metervis med hyllor med uppradade fröpåsar och strax intill stod ännu ett företag och sålde fröer. Några montrar var fyllda med knölar och lökar och jag köpte med mig två klängliljor och en påse med en spännande blomma, som var ny för mig, vid namn Tricyrtis Hirta. Det fanns penséer, julrosor i olika färger, olika vårlökar och en del andra små plantor, men jag hittade inget som var utöver det vanliga. Häcksaxar och andra trädgårdsverktyg åkte jag förbi, eftersom det ändå inte är något jag har nytta av på balkongen.



















Tyvärr saknade jag lite roliga prylar att piffa upp balkongen med, liksom inspiration för uterum och växthus. Bland de få saker jag riktigt fastnade för fanns några stora japanskinspirerade lyktor. Dessvärre är det svårt att hänga upp något i mitt balkongtak, så jag valde istället att köpa en cylinderformad vas, i kraftigt glas, med upphängningsmöjlighet och med texten "Garden - It is a beautiful place, where there are flowers, grass, and trees, where We can play and rest and enjoy the sunshine". Den fyller nu sin funktion som ljuslykta på soffbordet, men fungerar utmärkt även som blomvas.


















I en liten hörna av mässhallen kunde man smaka på och köpa bland annat bröd, korvar, nötter och godis. Liksom förra året köpte jag med mig en påse med goda chokladpraliner. Sedan tyckte både jag och syrran att vi sett det vi ville och gav oss ut i solskenet. Jag var nöjd över att ha besökt mässan och några pelargonsticklingar fick jag, som planerat , med mig hem. Däremot är jag tveksam till om jag återser mässan även nästa år. När entrébiljetten kostar 140 kr/person hade jag förväntat mig lite mer av mässan, än det som den bjöd på i år. Efter en trevlig fika med min syster och systerdotter drog det ihop sig för hemfärd. Tåget gick i tid och efter en stundtals ryckig resa med något extra stopp ankom jag till Halmstads Central ordentligt trött, men glad över att ha besegrat hjärnspöken, kommit hemifrån, träffat min kära syster och systerdotter och köpt ännu fler blommor till odlingen på min balkong.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar