Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

27 juni 2013

Fågelholk bland tomaterna

Vi har mängder av fåglar utanför huset och det är inte så konstigt då vi har Hallägraskogen in på knuten och en egen fågelrestaurang i några av träden, precis utanför huset. Ekorrarna kommer troget på besök och äter nötter i sin låda, men att vi nu titt som tätt även får besök av räven, det hade jag inte räknat med. Häromkvällen kom den och stannade till 5-6 meter från ytterdörren, där jag stod och höll koll på katterna. Det var längesedan mitt hjärta slog så hårt, men räven och katterna verkade inte bry sig om varandra och räven gick lugnt vidare in bland buskar och snår, trots att jag skrek och viftade med armarna. På balkongen brukar jag också få påhälsningar av fåglar, men det är som tur är mest vintertid, då de hittar in under balkongtaket trots att min balkong är inglasad. Katterna är självklart överförtjusta när och om de lyckas sätta tänderna i ett byte med vingar. Förhoppningsvis slipper jag fågelbesök i holken, som nu är placerad bland grönskan på balkongen. Tyvärr har en del vita flygare kommit och hälsat på, men de verkar inte föröka sig i samma takt som tidigare. Förhoppningsvis gör steklarna, som jag köpte för ett par månader sedan, någon nytta mot denna ohyra. Läs om steklarna på min blogg här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar