Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

9 nov. 2013

Choklad & praliner

Nu närmar sig julen, den tid på året då vi svenskar äter som allra mest godsaker. Många kokar sin egen knäck, gör marsipangodis och en och annan kanske till och med kokar egna polkagrisar. Förra julen fick jag boken "CHOKLAD mer av det goda" av Jan Hedh och Klas Andersson. Boken är fylld med spännande chokladrecept, allt från desserter, glass, tårtor, kolor och en mängd praliner. Det är inte en bok för nybörjaren, men älskar du choklad och vill lära dig hur du gör goda och vackra praliner, likt de du köper i en riktig konfektyraffär, då är detta boken för dig. Jag ska prova på ett och annat recept och testa att gjuta några fina praliner i silikonformar.
Vill du göra egen choklad, men inte vill lägga ner alltför mycket tid. Då tycker jag att du ska göra ischoklad, en riktig klassiker på gottebordet vid jul. Med en annorlunda smaksättning får du enkelt något gott att bjuda vännerna på. De fina chokladformarna, som jag köpte på Netto häromdagen, finns i olika färger och former och visst får de en vanlig ischoklad att se proffsig ut.















Recept
Ischoklad cirka 50 st

200 g choklad, av bättre sort
100 g kokosfett
små aluminiumformar 
 
Förslag på smaksättning
Konjak eller rom
Hackade polkagrisar
1 tsk rivet apelsinskal
½ tsk nymald kardemumma

Gör såhär:
1. Hacka chokladen i små bitar.
2. Smält kokosfettet i en gryta och rör ner den hackade chokladen.
3. Rör om tills att chokladen smält och smeten är jämn. OBS! Håll uppsikt över grytan.
4. Rör ner önskad smaksättning och häll upp smeten i en bringare. Portionera ut i formarna.
5. Ställ svalt och låt stelna.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar