Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 nov. 2013

Hallandsjul på Lilla Böslid

 
















Sedan många år tillbaka anordnar Hallands Hushållningssällskap en välbesökt julmarknad, på Lilla Böslid. I år är det 37:e gången i ordningen, då halländska hantverkare och matproducenter ställer ut på gården.


















När jag kom till Lilla Böslid, strax efter lunch idag, hade Halmstads Lucia- och stjärngossekandidater ställt upp sig och sjöng flera, både nya och gamla julsånger. Förutom att lyssna på sången fanns det även möjlighet att rösta på sin favoritkandidat. Har du fortfarande inte röstat kan du se en presentation av kandidaterna och rösta här.


















Flera utställare kände jag igen från tidigare år, men några unga tjejer och killar var en ny och frisk fläkt bland försäljarna. De går sitt sista år på gymnasiets ekonomiprogram och representerade sina företag, som är en del av deras specialarbete. Cassandra Bäckström, Selma Kling och Ida Boman sålde olika tesorter, flera med passande smaker för säsongen. Förutom en bra affärsidé låter tjejerna 20% av försäljningen gå till bland annat Barncancerfonden och till forskning till förmån för bröst- och prostatacancer. Jag köpte en påse Chaite, med smak av bl.a. kanel, kryddnejlika och kardemumma, som självklart var till förmån för bröstcancerforskning. Läs mer om deras företag Te for life UF på facebook här.


















Natasha Isaksson, Ines Masinovic och Emina Helic var också på plats med sitt företag Charmme UF och sålde otaliga små berlocker med tillhörande armband. Jag lockades av det billiga priset, 10 kr/berlock, och köpte en G-klav, snöflinga, julgran, rosabandetrosett och en ängel. Läs mer om Charmme UF på facebook här.


















För mig är Flädergården i Vinslöv mest förknippad med deras växthus med otaliga, annorlunda pelargoner. Jag gjorde ett besök hos dem i våras, tillsammans med Pelargonsällskapet Halland. Då serverades vi våfflor med grädde och flädersylt. På julmarknaden hade de inga pelargoner till försäljning, men istället ett flertal goda produkter med smak av fläder, allt från fläderglögg till flädersenap och marmelad. Det fanns mycket gott att smaka på hos de olika utställarna. Mängder av olika korvar, sillinläggningar, stenugnsbakat bröd, ostkaka, ostar och godis, för att bara nämna en del.


















De finns mängder av duktiga hantverkare i Halland och på marknaden fick man se ett litet axplock av deras kreativitet. Flera bord var fyllda med fina smycken av diverse material. Det fanns gjutna figurer och krukor i betong med planteringar, vackra stöpta ljus, söta stickade barnmössor med figurer, tomtar i lera, tovade tomtar och mycket annat fint att titta på.


















Jag, som är en riktig blomsterälskare, tittade lite extra noga på juldekorationerna, med julblommor, mossa, granris och annat pynt, som fanns till försäljning på flera ställen på marknaden. Det luktade gott av nyhuggen gran, blandat med rökt korv och kött inomhus. Utomhus fanns även en del utställare och strax intill pågick ponnyridning under dagen.Utöver luciakandidaternas sång, underhöll spelmän med julmusik och på loftet, i uthuset spelade Åderlåtarna under eftermiddagen.


















Under helgens marknadsdagar fanns det möjlighet att delta i olika verkstäder, med julanknytning. På lördagseftermiddagen stod ljusstöpning på programmet och i rummet intill provsmakades honung av en jury, för att utse Hallands godaste honung. Var man inte mätt efter att ha provsmakat all mat, så kunde man besöka caféet och dricka kaffe och äta lussekatter. Trots att man behöver betala inträde, var jag nöjd med att ha avverkat årets första julmarknad och fått lite inspiration och annat kul i kassen med hem och julstämningen börjar så smått komma krypande, även om det är några veckor kvar till advent. Hallandsjul fortsätter även imorgon söndag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar