Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 nov. 2013

Tänd ett ljus för någon du tänker på, saknar och håller av























Min älskade mamma dog i en allvarlig sjukdom, för 25 år sedan. Jag var då bara 18 år. Hon finns inte längre närvarande kroppsligen och jag besöker sällan hennes grav, men jag bär med mig henne i hjärtat varje dag. När jag är som svagast finns hon där för mig och ger mig styrka. Mitt liv har kantats av flera bakslag med sjukdomar och för några veckor sedan fick jag veta att jag drabbats av bröstcancer. Många dagar har varit mörka och saknat hopp, men jag hittar trots alla tråkigheter alltid något litet att glädjas över, ett litet ljus i mörkret.

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till.
Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.

Psalm 797 av Erik Blomberg
ur ”Den svenska psalmboken” Verbum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar