Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 nov. 2013

Värmande i vinterkylan


















Nu när kvällarna blir allt mörkare och kylan kryper in i huset smakar det gott med något, som värmer inombords. När jag hälsade på min syster häromdagen hade jag med mig en flaska av årets Blossaglögg. Vilken som är årets smak är hemligt. På flaskan står det bara att glöggen hämtat sin smakinspiration från Dalarna, med svenska smaker. Blossa lämnar istället över till konsumenten att göra en egen tolkning av smaken. Jag drack bara lite i botten av en mugg och kunde inte avgöra vad det kunde vara för smaktillsats i året glögg. Däremot tycker jag inte att det är en av Blossas bästa årgångsglögger, ganska smaklös och med en något besk eftersmak. Den lite mindre flaskan med vinglögg 12% vol från Tegnér & son, är ekologisk, smaksatt med traditionella glöggkryddor, citron och lagerblad.. Flaskan innehåller bara 375 ml, lagom stor för mig, som inte får inta så mycket vätska och sällan sitter och dricker något bara för att det är gott. Tyvärr en av de största baksidorna med att ha dialys. Glöggen står fortfarande orörd hemma i mitt skafferi och ska öppnas nästa söndagskväll, när jag kan festa till det eftersom jag då har dialys två dagar i rad. Varför inte ordna en egen liten glöggprovning till första advent. Bjud hem några vänner och be var och en ta med sig varsin flaska glögg, med olika styrka och smak. Testa att dricka någon varm och någon kall, bjud på pepparkakor med grönmögelost, nötter och russin. Mer avancerat än så behöver det inte vara för att få en trevlig stund tillsammans, då ni också kan utse er egen favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar