Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 aug. 2014

Fredagsmys























Hemma hos oss är det inte tacos, vin eller chips, som ingår i vårat fredagsmys. När jag kommer hem från dialysen, vid 19-tiden på fredagarna, fixar jag först mat till mig själv innan jag intar tvsoffan. Är det kött eller fisk, som Tindra kan äta, får hon smaka. Ängla gillar i stort sett bara torrfoder och såsen på blötmaten. Sedan kan hon tänka sig att äta ett par handskalade räkor, vilka är Tindras stora favorit. Vill jag själv äta räkor en fredagskväll får jag först skala räkor till katterna, annars är risken stor att Tindra sätter en tass i räkan innan jag hinner skala den och få in den i munnen. Riktigt röd och blodig rostbiff är även kalas för henne. Tjejerna i delikatessdisken på ICA Supermarket brukar skratta åt mig när jag ber om att få köpa ett par skivor rostbiff till min katt, men jag tycker att även katterna ska ha lite fest ibland, de tillhör ju också min familj. När jag kommer hem på vardagarna brukar de få några godbitar för katter. De är också bra som belöning när jag klippt deras klor och borstat pälsen. Jag har köpt mängder med olika sorter kattgodis till mina älsklingar, men det är ett fåtal sorter som de tycker om. Överst på Tindras godislista står Catstick mini i 3-pack från Vitakraft, som man köper billigast på Sveriges shoppingvaruhus i Ullared. Båda katterna gillar Dreamies, små, knapriga kuddar med mjukt innehåll och olika smak. De finns alltid hemma i godisskåpet. Igår kväll bjöd jag dem på en ny sorts godbitar, som nyligen kommit ut i handeln. Påsen med Felix Partymix från Purina innehåller olika små figurer med smak av kyckling, lever och kalkon. Deras betyg blev högt, vilket förvånade mig. De hade säkert ätit upp hela påsen om jag inte satt stopp för dem. Felix Partymix finns även med fisksmak. En påse kostar 16,95 kr på ICA Maxi. Så här i efterhand funderar jag över om det är någon katt som bryr sig om ifall godbitarna ser ut som stjärnor, blommor eller har någon annan lustig form. Hade det inte gått lika bra med runda, små godis. Självklart är det inte bara mat, som ingår i fredagsmyset, det blir också extra mycket mys, lek och bus. Sedan avslutas alltid kvällen som alla andra kvällar med att jag säger godnatt, pussar Ängla och Tindra på pannan och säger att jag hoppas att de förstår hur mycket jag älskar mina töser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar