Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

5 aug. 2014

Stinkies, Sardiner med kattmynta från Yeowww


Har du en svårflirtad katt, som inte gillar att leka och mest ligger stilla och latar sig inomhus? Har du, liksom jag, köpt mängder med leksaker, som sedan bara blir liggande, ratade av din katt? Då skulle jag rekommendera dig att köpa några "Stinkies". Tygsardinerna är välfyllda med starkt doftande kattmynta och i mitt tycke stinker de. Min katt Tindra är svår att tillfredsställa när det gäller leksaker, men dessa fiskar gör henne näst intill tokig. Hon slänger upp dem i luften, rullar runt på ryggen, tuggar på dem och älskar verkligen att leka med dem. Min grannes katt Lisa, som mest ligger stilla inomhus och inte gillar att röra på sig alltför mycket, fick även hon en "Stinkis" av mig, och det var knappt jag trodde att det var samma katt. Hon släppte verkligen lös med sin nya leksak. Först köpte jag bara en fisk, men i efterhand har jag köpt hem flera stycken, som jag förvarar i en tättslutande plastpåse för framtida bruk, när de välanvända fiskarna är söndertuggade eller har mist sin doft. Jag köpte mina "Stinkies" i djuraffären, vid lilla torg i Halmstad, som tillhör Djurens värld. (35 kr/sardin) De finns även att köpa hos flera djurbutiker på internet. Hoppas att du får en mer lekfull katt med din "Stinkies".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar