Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

3 aug. 2014

Loppisrunda med fynd


















Igår var det dags igen för en liten loppisrunda. Den blev inte lång och jag besökte faktiskt bara Halmias loppmarknad och två privata hem, som rensat ut en del som de ville bli av med. Jag lyckades ändå hitta en del små föremål, som jag behöver. Sedan följer det nästan alltid med något hem, som jag inte behöver, men som jag tycker är fint, som de små handmålade likörglasen med blå dekor, för 20 kr. Jag har ett svagt minne av att jag sett något liknande, som kommer från ett av Smålands glasbruk, men jag är absolut inte säker. Vet du något om glasen? Skicka gärna ett meddelande till mig och berätta. Eftersom jag har många miniatyrpelargoner går det åt en hel del både krukor och fat. Att köpa dem nya blir alldeles för dyrt, men jag brukar hitta en del på loppis. Det är kanske synd att använda handmålade fat från Rörstrand och Hackefors, att ställa krukor på, men de passar utmärkt i storlek och kostar oftast bara någon krona när man köper dem på loppis. Lerkrukan saknade hål i botten, men med en stjärnskruvmejsel och hammare, gick det lätt att få hål i botten. Den gamla jultidningen från 1951 köpte jag mest för att det är kul att bläddra och titta på annonser och bilder från svunna tider. Det största fyndet var nog ändå bordet för 40 kr, som ska ersätta mitt nuvarande balkongbord, där mosaiken av gamla tallrikar tyvärr frusit sönder. Jag har satt ut bordet på balkongen idag och det är precis att det får plats mellan korgstolarna. Tillsammans gick alla mina loppisfynd på 83 kr och det var helt klart värt priset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar