Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

10 aug. 2014

Omplanterad passionsblomma























Mitt bland alla mina pelargoner står en storvuxen passiflora, på min balkong. Den har stora gröna blad, ca 20 cm stora, och en god, söt doft. Jag fick två plantor av denna passionsblomma, när jag gick med i en trädgårdsklubb förra året. Namnet på denna klubb vill jag inte nämna vid namn, då jag gick ur den ganska omgående. De första plantorna, som jag fick som välkomstpremie, var helt döda men jag fick senare två nya plantor. I fjol hann de aldrig bli så stora och några blommor blev det inte. Jag övervintrade dem svalt och ljust och det mådde de väl av. I år har de verkligen vuxit ordentligt och härom dagen bistod min pappa mig med hjälp att plantera om dem i ett större kärl, då det inte är helt enkelt att själv byta kruka på en växt, som är högre än vad jag själv är, med växtstöd och allt. Tyvärr vet jag inte namnet på denna passiflora, då det inte följde med några namnlappar. Vill inte medlemmar i en seriös trädgårdsklubb veta vad de är för växter de betalar för? Jag tror att det är en Passiflora Alata (se bild här), som jag har. Blommorna på trädgårdsklubbens hemsida liknar i alla fall den sorten.

Passiflora caerulea



















Det finns ungefär 500 olika sorters passionsblommor, som tillhör passiflorasläktet, där de flesta är klängväxter. Den vanligaste sorten, som finns att köpa i blomsteraffärerna, är "Kristi kors blomman" Passiflora caerulea, som har ljust limegröna och lila blommor. Passionsblommorna har tyvärr en kort livslängd och håller oftast bara några dagar. Den storväxta sorten på min balkong ska få stora mörkt röda blommor, med lila och vita fransar i mitten. Tyvärr har plantan inte fått några knoppar i år heller, men jag läste att det eventuellt kan bero på för varma nätter och med sommarens, nästan tropiska nätter, kanske det inte är så konstigt att den fortfarande är blomlös. Jag har tidigare också odlat Passiflora Incense, men den dog tyvärr under vinterförvaringen. Passionsblommorna är hemmahörande i tropiska och subtropiska områden, men passar utmärkt att ha i uterummet, på inglasad balkong och en del mindre storväxta sorter på fönsterkarmen. Den goda, lilla passionsfrukten, Passiflora edulis, odlas i stor omfattning i Västindien och södra Florida. Jag har köpt fröpåsar med ett par olika passionsblommor. Den vanligare blå sorten var ganska lättodlad, men ett par mer ovanliga sorter grodde aldrig. Nu när nätterna är svalare hoppas jag få se en och annan knopp på min stora planta, annars får jag leta vidare efter odlingstips och svar på varför jag inte riktigt lyckas med min planta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar