Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 juni 2015

Enkel smulpaj med frukt eller bär

Nu har frukt och bärsäsongen börjat och med den kommer möjligheterna till att tillaga mängder med goda bakverk och efterrätter. Rabarber, vinbär, krusbär, äpplen, plommon, ja listan på färska godsaker kan göras lång. Tyvärr har jag inte några större möjligheter att odla frukt på min balkong och att ge mig ut i skogen och plocka bär har tyvärr blivit svårare för mig med åren, men jag har positiva minnen sedan jag var liten då hela familjen gav sig ut tillsammans med små skålar och spänner för att plocka blåbär, hallon och lingon. Rabarbern är mogen, men med den svala början på sommaren dröjer det kanske lite längre än vanligt innan vi får njuta av andra bär och frukter. Jag blev sugen på blåbärspaj häromkvällen men tro nu inte att jag låter bli att göra något gott bara för att jag sitter ensam hemma i soffan. Då skulle det nästan aldrig bli några kakor eller goda efterrätter hemma hos mig. Jag tog fram ett halvt paket frusna blåbär, smör, socker och mjöl och efter ett par minuter stod en liten paj på gräddning i ugnen. Efter en halvtimma satt jag i soffan och avnjöt en ljummen blåbärspaj med vaniljglass. För att den skulle kittla både ögon och gom lite extra strödde jag några färska dock utländska bär ovanpå. En smulpaj går fort att göra om man får fikagäster och för den som inte tror sig kunna fixa en god efterrätt kan jag glädja med att det är busenkelt att göra en smulpaj. Jag är ingen storätare och eftersom jag skulle göra paj bara till mig själv valde jag att halvera alla ingredienser i receptet. Det fungerade utmärkt. Välj frukter och bär efter årstid och prova gärna att använda t.ex. 1 tsk stött kardemumma i rabarberpajen, lite sirap på äpplena eller blanda bären med råsocker istället för strösocker.

Recept - Paj till 6 portioner

Pajdeg
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
100 g smör

Fyllning:
7-8 dl färska eller frysta bär t.ex. blåbär, hallon, krusbär eller jordgubbar
3/4 dl strösocker
1/2 msk potatismjöl, 1 msk till frysta bär

Förslag på fyllning
500 g rabarber skurna i skivor, 1 dl strösocker, 1 msk potatismjöl
7-8 dl skalade äpplen i klyftor, 1/2 dl strösocker, 1 tsk kanel

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°.
Blanda mjöl och socker i en skål. Skär smöret i mindre bitar och lägg i skålen. Blanda ingredienserna till en smulig deg.
Lägg bären i en ugnsfast form och strö över socker och potatismjöl. Fördela pajdegen över bären.
Grädda pajen i mitten av ugnen i 15-20 minuter.
Servera med glass eller vaniljsås.

1 kommentar: