Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

4 juni 2015

Mer än bara blommor och växter


















Det har blivit alltmer populärt att smycka sin trädgård och uteplats med annat än bara växter och blommor. Dammar med fontäner har funnits i många år men har utvecklats och nu är det enklare att skapa ett vattendrag till och med på balkongen. Själv har jag en zinkbalja med en liten solcellsdriven fontänpump, som skapar en mysig stämning med vattnet som porlar. Det säljs mängder av figurer för trädgården tillverkade i material allt från plåt till keramik. Jag älskar änglar och här och där står och ligger små keruber mellan mina pelargonkrukor, liksom några stenar med vackra ord. Det blir något mer än bara mängder med blommor när det står något annorlunda som bryter av här och där och som drar uppmärksamheten till sig. Lyktor med ljus är en riktig klassiker, som ger ett mysigt sken i sommarkvällen. Glas- och konservburkar kan användas till att göra egna ljuslyktor som hängs upp med ståltråd. Genom att göra små hål i metallen får man fina mönster som ljuset lyser igenom. Gör gärna flera lyktor och häng upp i ett träd. Det ger en härlig stämning. Det finns mycket som går att återanvända i trädgården och på balkongen. På facebook såg jag någon som placerat ett gammalt cdställ i rabatten. Bladrankor slingrade sig vackert kring det lite rostiga stället. Badkar och båtar med planteringar, ja till och med ett piano kan bli ett fräckt inslag bland grönskan för den som har gott om plats i trädgården och vill offra ett gammalt klaver. Jag köpte en rostig eldgaffel för ett tag sedan. Den har nu fått bli stöd till min tomatplanta. Passa på att fynda på loppisar i sommar, det finns många prylar som kan få ett helt nytt användningsområde. Det är bara fantasin som sätter gränser. Glas är ett material som jag tycker mycket om, speciellt vackert är det när det placeras utomhus så att ljuset faller på det. För något år sedan hade jag turen att vinna vackra glasklot infattade i rostigt smide, vid en kundträff hos Fritz blommor i Halmstad. I butiken säljer man en del fina ting, som Lisen Mahrs har skapat. Lisen jobbar sedan många år som florist på "Fritz", men driver även Trädgårdsverkstàn . Förutom dessa glasklot, som finns i olika storlekar både för upphängning och i toppen på armeringsjärn som går att sticka ner i marken, tillverkar hon allt från växtstöd, möbler till mindre dekorationer med härlig patina. Förutom det hantverk som är till försäljning tar hon även emot beställningar för tillverkning efter egna önskemål. Lisen medverkar ibland på trädgårdsmässor i södra delarna av landet och förutom hos Fritz blommor finns hennes skapelser även till försäljning hos Hallandsåsens växtbutik i Hasslöv. Vill du lära dig om ståltrådsarbeten och blomsterbinderi anordnar Lisen träffar för både privata grupper och företag. Läs mer på hemsidan Trädgårdsverkstán.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar