Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 juni 2015

Salladssådd


















Att odla på balkong är till viss del begränsande, men det finns väldig många vackra växter och mycket ätbart som går att odla i krukor. Det gäller bara att plantera i tillräckligt stora kärl så att plantorna får plats att utvecklas. Jag har haft ett par olika träd, buskar och klängväxter på min balkong innan jag snöade in på pelargoner. De gav en härlig lummig känsla tillsammans med diverse blommor. Det gäller att våga prova på att odla olika växter och grönsaker och inte vara rädd för att misslyckas. Fungerar det inte första säsongen så ger jag inte upp. Oftast lär jag mig något på vägen och försöker året därpå igen, oftast med ett bättre resultat. Att odla egna grönsaker, bär och frukt är något extra och att få gå ut på balkongen och plocka och äta dem nyskördade är speciellt och visst smakar en solmogen tomat direkt från plantan bra mycket mer än de vi köper i affären. Jag har under flera år sått och drivit upp tomatplantor från kärnor, som jag tagit från tomater av flera olika udda sorter. Fröpåsar med dessa speciella sorter finns sällan i handeln, men det fungerar oftast utmärkt att så kärnor från en tomat. Små slanggurkor, nätmelon, paprika och chili har jag odlat i spänner. Det gäller att utnyttja utrymmet väl och även odla på höjden när man bara har en balkong att tillgå och det finns många växter som trivs med att växa och klänga på en spaljé. För att få plats med över 200 pelargoner har jag flera hyllor där krukorna trängs. Det får inte vara djupare hyllplan än att alla plantorna får ordentligt med ljus. Många grönsaksplantor finns att köpa i handeln så att man slipper att så och driva upp dem från frö, men personligen tycker jag att det har sin tjusning att få följa odlingen från frö till planta och skörd. Sallad sår jag alltid själv. Det är nästan ett måste för mig att ha på balkongen och kunna gå ut på morgonen och hämta några blad till frukostmackan. Det finns många olika sorters sallader, men jag tycker att plocksallad är det som fungerar bäst att odla i kruka. Jag köpte fröna tidigt i våras men sedan har jag inte kommit till skott och petat ner dem i jorden. I förra veckan fyllde jag en zinkbalja med jord och lecakulor i botten och sådde frön från ett flertal olika salladssorter. För första gången i år sådde jag  även bladspenat. Det tog inte många dagar innan sådden kom upp och tur är ju det då jag var så sent ute med att få fröna i jorden. Under sommaren kan man så sallad med två veckors intervaller för att ha fräscht grönt att plocka av hela säsongen. Kommer det bara lite värme så lär det inte ta många veckor innan jag kan plocka gröna, röda, krusiga och flikiga salladsblad. Att odla sallad i kruka är både enkelt och gott och vill du testa är det absolut inte för sent


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar