Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 juni 2015

Rabarber med knäckig topping

















Utländsk frukt och grönt i all ära, men det är mycket godare med de primörer som är svenskodlade. Nu väntar en härlig tid när man kan skörda bär, frukt och grönsaker i sin egen trädgården och för oss som inte kan odla själva finns det ofta möjlighet att handla i någon gårdsbutik eller torghandel. Jag brukar köpa jordgubbar tidigt på säsongen, men oftast kräver de utländska bären en del socker för att smaka bra. De är alltid något speciellt med de första svenska, närproducerade gubbarna. Stora, söta och med mycket mer smak än de importerade. Än så långe är det inte så mycket i trädgården som är klart att plocka in, men de fösta späda rabarberna är färdiga i alla fall här nere i södra delarna av landet. Det finns mycket gott att göra med dessa stjälkar. Jag gillar att baka vanliga enkla muffins med smak av kardemumma och några bitar rabarber. Recept på rabarbermuffins hittar du här. En enkel smulpaj är annars en klassiker. Jag hittade ett nytt recept på knäckig rabarberpaj häromveckan, när jag besökte tidningen Hembakats facebooksida. Receptet är till fyra portionsformar, men självklart går det lika bra att göra pajen i en större form. Jag valde att öka sockret på rabarberna eftersom jag inte gillar när de blir för syrliga. Sedan valde jag att koka ingredienserna till knäcken på svag värme i 15 minuter, innan jag rörde ner de torra ingredienserna, vilket det inte står något om i originalreceptet. Jag brukar sällan följa nya recept slaviskt. Det är mer spännande att experimentera lite själv när man lagar mat och bakar. Framöver ska jag testa att byta ut rabarbern till äppelklyftor
Recept
till 4 portionsformar eller 1större pajform.


Fyllning

150 g rabarber

1–2 tsk strösocker (Jag tog 2 msk)


Topping

75 g smör

2 msk ljus sirap

½ dl vispgrädde

1 dl vetemjöl

1 ¼ dl havregryn

½ dl strösocker

½ tsk bakpulver


Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175°. Skär rabarbern i  c:a 1 cm långa bitar. Fördela dem i portionsformarna, ca 10 cm i diameter. Strö över sockret.

2. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sirap och grädde.
(Koka ev. 15 min på svag värme)
3. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner smörblandningen.

4. Fördela smeten över rabarbern i formarna. Grädda pajerna mitt i ugnen i 20–25 min. Låt dem svalna.

5. Servera pajerna med glass, vaniljsås eller vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar