Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 juli 2016

Polka, Suger Baby, Alice och några andra skönheter i pelargondjungeln

Sugar Baby


















Polka kan vara en dans, men kan även förknippas med den rödvitrandiga karamellen polkagris. I detta fallet är Polka namnet på något helt annat, nämligen en pelargon. Dessa blommor har ibland fått sitt namn efter en person eller den plats där man en gång tog till vara en speciell pelargon, så namnen är många och väldigt skiftande skiftande. Vildarterna har ibland namn som kan vara riktigt svåra att uttala som P. antidysentericum, P. hermansdorpense eller P. multibracteatum. Just pelargonen Polka är en korsning mellan en unikpelargon och en engelsk pelargon. Bladen är grågröna och blommorna vackert orangeröda med mörkt purpurfärgade markeringar på de övre kronbladen. En riktigt stilfull pelargon i mitt tycke. Lilla Suger baby är en häng - och miniatyrpelargon, med gröna blad och dubbla, små, rosa blommor, som har ett lite annorlunda utseende. Denna söta lilla pelargon tillhör en av mina många favoriter bland miniatyrerna och en av de få hängpelargoner, som jag har i min samling. Jag har även Laced Sugar Baby, som till skillnad från Suger Baby har gröna blad med gräddgul nervbandsmosaik. Denna nervbandsmosaik orsakas av ett ofarligt virus, som ett fåtal pelargonsorter har, och som bidrar till att nerverna har denna gräddgula färg och ger bladen ett vackert mosaikmönster.

Polka


















Många av mina pelargoner tillhör gruppen miniatyrpelargoner. Dessa sorter växer inte så fort. Deras blad och blommor är ofta lite mindre till storleken och plantorna blir inte så stora och kraftiga. Till viss del är plantans utveckling beroende av hur stor kruka den växer i, så även en del miniatyr- och dvärgpelargoner kan växa till sig med tiden. Lilla Alice, även hon en miniatyr, har vita blommor med orange kanter på kronbladen, och har en given plats på min balkong.
 
Alice


















PAC Viva Madeleine, som är en zonalpelargon, har däremot ett kraftigare växtsätt. Blommorna är vita med inslag av svagt rosa och liknar små maränger. Vita blommor förknippas ibland med begravning, men själv tycker jag att vita blommor ger ett vackert, stilrent och ibland riktigt pampigt uttryck. Förädlare av PAC Viva Madeleine är Rockdala och PAC Elsner. Det sistnämnda företaget, som är tyskt, har tagit fram ett flertal pelargoner, som är patenterade och har prefixet PAC.

PAC Viva Madeleine


P. violareum

































P. violareum är troligtvis en primärhybrid, som påminner om P. splendide. P. violareum finns med tre olika färgställningar på blommorna. Denna pelargon är framtagen i Israel och kom via Holland till Sverige. Jag har tyvärr aldrig lyckats att övervintra denna pelargon, men skam den som ger sig. I våras köpte jag en ny stickling av P. violareum och hoppas att den mår bättre av att stå kvar ute på min inglasade balkong i vinter. Då sorten är annorlunda och vacker tycker jag självklart att det är värt ett nytt försök.

P. gibbosum


















Det har gjorts en hel del försök att korsa fram pelargoner med gula blommor och det finns någon enstaka förädlad variant med ljust gula blommor. P. gibbosum är däremot en art, med små gula blommor. Denna pelargon växer vilt på sandiga och klippiga platser i norra och västra Kapprovinsen i Sydafrika. Den har ett klängande och klättrande växtsätt och kan bli flera meter hög. Plantans grenar är suckulenta med knöliga noder. På äldre exemplar blir grenarna vedartade. En annorlunda egenskap, som P. gibbosum har, är att den kvällstid sprider en doft av skumbanan. Min planta av denna pelargon köpte jag i en liten blomsteraffär i Helsingör, i Danmark. I Sverige hittar man tyvärr sällan vilda arter till salu i vanliga butiker. Med bilden nedan, som jag tagit vid ett besök hos Pelargonhuset i Vinslöv, vill jag visa på hur blad, växtsätt och storlek kan skilja sig åt mellan olika pelargoner.

Diverse pelargoner med olika utseende.
Bild från Pelargonhuset.


Radula Rosea


































Radula Rosea tillhör den grupp av pelargoner som har ett doftande bladverk. Just denna sort har en kryddig doft, men det finns pelargoner som har blad som luktar mint, ros, kryddnejlika, tall m.m. En del av de doftande pelargonerna blad kan användas vid matlagning och som smaksättning i bakverk Blommorna kan med fördel användas som dekoration och passar utmärkt i sommarens bål och kan frysas ner i iskuber. Recept på "Mjuk pelargonkaka med glasyr" hittar du på min blogg här och "Brysselkex med smak av pelargon" här.
En väldigt speciell variant bland änglapelargonerna är Quantock Double Dymond. Denna pelargon är den första änglapelargonen med dubbla blommor. Den har ett halvhängande växtsätt med vinröda blommor med vita kronbladskanter. Quantock Double Dymond är en så kallad sport av pelargonen Quantock Ultimate.

Quantock Double Dymond


















Detta är bara en liten inblick i min samling med pelargoner, där jag nämnt sorter från några av de olika pelargongrupperma. För närvarande omfattar min samling över 200 olika varianter i olika storlekar. Sorterna brukar skifta beroende på om jag lyckas övervintra plantorna och självklart vilka nya skönheter jag råkar på under högsäsongen. Med detta inlägg hoppas jag att fler fått upp ögonen för pelargonernas mångfald.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar