Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 juli 2016

Rör mig ej - en skojig växt för barn och vuxna

















Jag var inte många år gammal när jag började intressera mig för blommor och trädgårdsodling. Att följa med familjen till Knebildstorps koloniområde, när där ordnades ljusfest, var en spännande upplevelse. Självklart uppskattade jag att spela på chokladhjulet och boll- och pilkastningen vid dansbanan, men det var de prunkande små trädgårdarna med alla blommor som jag uppskattade mest. Jag började tidigt att hjälpa till med frösådden i familjens trädgårdsland och att vattna växterna med trädgårdsslangen. När jag gick i lekskolan fick vi så slingerkrasse i varsin plastmugg, som vi sedan fick ta med hem. Jag minns det som ett spännande projekt. Kanske var det då mitt intresse för blommor och odling tog sin början. Det finns en hel del lättskötta och roliga växter för barn som gillar att odla. Blommor eller växter som utvecklas fort är en fördel, då barn ofta är lite otåliga. Sommartid är solrosen ett utmärkt val eller varför inte några smultronplantor. En skojig och lättskött växt är Rör mig ej, Sensitiva Mimosa Pudica. När man rör lätt vid bladen fäller de ihop sig och efter en stund vecklar de ut sig igen, men man bör inte röra vid bladen alltför ofta om den ska trivas. Plantan blir 40-100 cm hög och får blommor som ser ut som små ulliga, rosa bollar. Den finns ibland att köpa som krukväxt, men går även att fröså. Rör mig ej trivs i näringsrik jord och vill stå ljust, men inte i direkt solljus. Under vintern vill plantan ha sparsamt med vatten och sommartid mer riklig bevattning, med svag dos näring, så att jorden hela tiden hålls lätt fuktig. Sår man frön får man vänta 3-4 veckor innan de gror, så det gäller att inte vara otålig. Då är det bättre att köpa en färdig planta. Växten är listad som giftfri för människor och husdjur.

Se hur bladen reagerar på beröring här.
En liten nätt krukväxt med en rolig egenskap, den fäller ihop sina blad vid beröring! Blommorna är ulliga, rosafärgade bollar på korta skaft, bladen är grågröna till färgen. Lättskött och tacksam växt. Trivs i näringsrik jord och ljus växtplats. Vattna sparsamt under vintern, mer rikligt och med näring sommartid.
Förodling: Så glest på fuktig såjord. Håll fuktigt, täck med plast eller ställ i minidrivhus. Ställ varmt, 20-24°C. Efter uppkomst, ställ ljust och svalare. Omplantera till 1 planta/kruka med gödslad jord när plantorna är stora nog att hantera.
- See more at: http://www.nelsongarden.se/swe/sek/p/blommor_140/ror-mig-ej--sensitiva_95192#sthash.V5cOVYk7.dpuf
En liten nätt krukväxt med en rolig egenskap, den fäller ihop sina blad vid beröring! Blommorna är ulliga, rosafärgade bollar på korta skaft, bladen är grågröna till färgen. Lättskött och tacksam växt. Trivs i näringsrik jord och ljus växtplats. Vattna sparsamt under vintern, mer rikligt och med näring sommartid.
Förodling: Så glest på fuktig såjord. Håll fuktigt, täck med plast eller ställ i minidrivhus. Ställ varmt, 20-24°C. Efter uppkomst, ställ ljust och svalare. Omplantera till 1 planta/kruka med gödslad jord när plantorna är stora nog att hantera.
- See more at: http://www.nelsongarden.se/swe/sek/p/blommor_140/ror-mig-ej--sensitiva_95192#sthash.V5cOVYk7.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar