Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 juli 2016

Rabarber- och jordgubbspaj med vit choklad och kokos, som kan göras glutenfri


















Sommartid innebär att det är frukt- och bärtid och det gäller att ta tillfället i akt att njuta av de frukter och bär som är mogna just nu, färska eller tillagade i goda efterrätter. Har man som jag ingen egen trädgård finns det bär och frukter att köpa i matbutiken, på närliggande gårdar och på stadens torghandel. Rabarber är något som jag verkligen förknippar med sommaren och häromdagen blev jag sugen på att göra en paj med lite andra smaker än en traditionell smulpaj. Receptet jag hittade på nätet skulle egentligen göras med enbart rabarber, men jag hade en halvliter jordgubbar hemma, som var små och ganska smaklösa. De valde jag att använda i min paj tillsammans med rabarbern. Kombinationen rabarber/jordgubbar blev verkligen lyckad. Jag skulle göra två mindre pajer, en till mig själv och en till min pappa, och då han är glutenintolerant bytte jag ut vetemjölet till glutenfritt mjöl i degen till den ena pajen. Någon skillnad smakmässigt på pajerna blev det definitivt inte och jag kan rekommendera denna lite annorlunda paj, där man anar smak av kokos och vit choklad. Det går dessutom fort och är lätt att göra pajen.

Rabarber- och jordgubbspaj
Recept
600 g rabarber + ½ l jordgubbar
2 msk strösocker
1 msk potatismjöl
Smuldeg
150 g smör
1 dl råsocker t.ex ljust muscovadorörsocker
1 dl riven kokos
150 g vit choklad
1½ dl havregryn
4 dl vetemjöl (Kan bytas ut mot glutenfritt mjöl)
1 msk vaniljsocker

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Skär rabarbern och jordgubbarna i bitar och lägg i pajformen. Strö över sockret och potatismjölet.
3. Bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med smöret i en kastrull eller i en skål i mikron.
4. Tillsätt övriga ingredienser, blanda väl och smula sedan degen över rabarbern och jordgubbarna.
5. Grädda pajen i mitten av ugnen i c:a 20 minuter. Känn efter att rabarbern är ordentligt mjuk. Lägg ev. folie över pajen sista minuterna så att pajdegen inte blir bränd.

Servera med vaniljsås, vispad grädde eller vaniljglass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar