Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 juni 2011

Fler katter















Jag har alltid gillat djur men katter har, fram till för fem år sedan, aldrig varit något favoritdjur, men efter att Tindra flyttat in hos mig blev jag näst intill kattgalen. När jag fick se denna tavla, på dagens loppis i Folkparken, kunde jag inte låta bli att köpa den. Ramen har lite skavanker och den är inte precis ny, men det är ju lite det som är charmen utöver motivet såklart. 20 kr fick jag betala, vilket var ett riktigt kattfynd. En liknande tavla i samma storlek såldes för 300 kr hos en annan försäljare, vilket gjorde att jag var än mer nöjd med mitt köp. En gammal, romantisk och blommig duk blev min för 5 kr. Den passar bra att ha på soffbordet till midsommar. Den gamla rostfria skopan, som jag köpte för en tia, ska jag ha att ösa upp kattmat ur fodertunnan med. På gårdagens loppis köpte jag fem moccakoppar med fat. Tanken var att jag skulle använda faten till pelargonkrukorna, men efter att ha diskat porslinet är jag tveksam till om så söta fat ska hamna på balkongen, trots det fashionabla priset av en krona för både kopp och fat. Funderar över om jag ska sälja en del av mina fynd och försöka tjäna en och annan krona. I längden går det inte att behålla alla fynd även om jag tycker om dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar