Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 juni 2011

Rosor

Buketten på bilden kom med blomsterbud och
väntade utanför min dörr när jag kom hem igårkväll.
Blommorna var från mitt arbete, med tack för bra utfört
jobb och engagemang under våren.






















En ros passar alltid att ge bort oavsett om det är i stunder av lycka eller sorg. Rosor finns med många olika färgställningar, växtsätt och doftar ofta ljuvligt gott. Sedan 1987 finns det en speciell förening, Svenska Rosensällskapet, för den som gillar dessa blommor lite extra. Varje år anordnas Rosens dag den 2 juli, samma dag som Rosa har namnsdag. Då utses Årets ros, men framförallt syftar arrangemanget till att utvärdera och bedöma odling av rosor som säljs i Sverige. Läs mer om Rosens dag och Årets ros här. Ger du bort en ros bör du tänka på vilken färg du ska välja, vad den symboliserar och antalet blommor i buketten. För övriga blommor finns det också en speciell blomkod och betydelse för färgen på blommans kronblad.

Lyssna på låten "The rose" med Bette Midler här.

Nyponros. Bilden tagen utaför sjukhuset i Halmstad.




















Rosspråk färg
Gul ros: Jag har det gott ställt
Vit ros: Jag älskar din själ
Röd ros: Jag älskar dig


Rosspråk antal
1. Du är mitt allt
2. Låt oss resa bort tillsammans
3. När får jag träffa dig igen?
4. Jag ser upp till dig och är dig tacksam
5. Jag gör vad som helst för dig
6. Jag tvivlar på ditt ord
7. Jag älskar dig
8. Jag förblir dig trogen intill döden
9. Jag vill vara ensam med dig
10. Vill du gifta dig med mig?

Blomsterspråk
Vit: Renhet, uppriktighet, oskuld, ljus
Röd: Kärlek, blygsamhet, häftighet
Gul: Ära, vänskap
Blå: Vishet, fromhet, ärlighet, evig trohet
Lila: Hög värdighet
Rosa: Ömhet, ungdom, kärlek
Grön: Hopp, skydd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar