Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 juni 2011

Balkongstatus 18 juni















När det regnar, som det gjorde igår, är jag glad att det är tak över min odling. Trots att regnet öste ner kunde jag pyssla om alla pelargoner och titta till tomater och annat grönt. Nere i vänstra hörnet syns en Mexikansk underblomma, som jag planterade efter att den blommat färdigt. Den oansenliga löken, som jag hade liggande på ett fat, fick en väldigt annorlunda blomma, men luktade fruktansvärt och fick snabbt flytta ut på balkongen. På golvert står mina pelargonsticklingar, lådor med kryddor och några smultronplantor. För övrigt alla mina pelargoner i varierande sorter och färger.

Tomatplantorna växer så det knakar och har redan börjat blomma. Jag har fem olika sorter som ska ge tomater i olika storlek, färg och form. Alla är odlade från frö liksom två av mina chiliplantor. I år sådde jag inga paprikaplantor, pga platsbrist, så den plantan jag har är köpt liksom den tredje chilin. Längst in i vänsterhörnet gömmer sig en klematis, som redan blommat med ljuslila blommor och i vänstra övre hörnet hänger en ampel med jordgubbsplantor, som ska ge väldigt stora jordgubbar om det vill sig väl Tyvärr har jag fått löss på både jordgubb- och smultronplantor, så jag sprayar dem med naturligt beskämpningsmedel och idag har jag införskaffat lite fler tagetes att plantera mellan smultron och gubbar. Jag hoppas att Tagetesens äckliga doft ska göra att jag blir av med lössen. Plocksalladen, nere till höger i bild, har jag ätit av nästan varje dag på frukostsmörgåsen. Nu är det dags att så frön i en ny kruka, så jag har fräsch sallad att plocka av resten av sommaren.

Den lila Kallan, nere i mitten på bilden, blommade vackert när jag köpte den. Tyvärr vissnade blommorna efter bara några dagar. Jag har aldrig lyckats bra med Kallor på min balkong, men den var vacker så länge det varade. Har jag tur kanske den blommar om och runtom i krukan kommer det snart små vita Hänglobelia . I en av de andra krukorna på golvet har jag sått en ceriserosa buskkrasse omgiven av taklök.

Pelargoner, pelargoner och ännu fler pelargoner. Tindra är på väg att inta viloläge.

 
I år har jag utökat antalet hyllor på balkongen och även köpt två odlingsbänkar, annars hade det varit omöjligt att få plats med de närmare 200 pelargonerna jag har. Cirka 170 av dem är av olika sorter. Idag lyckades jag få tag på en pelargonstickling av Dr Westerlund när jag var på loppis. Det är en gammal pelargon med kraftig doft. Min gamla planta överlevde inte vintern, så det var kul att få tillbaka Westerlund i samlingen än om det inte är någon ovanlig sort.

Fjärilslavendeln har spridit en underbar doft på balkongen under någon veckas tid, men nu sjunger den redan på sista versen. Lavendel tycks inte trivas i min odling. De små violerna, uppe till höger, har blommat ihärdigt i flera månader. De fem främre plantorna är pelargoner allihop. Det visar på vilken skillnad det kan vara på utseendet på en pelargon. Den ena är en doftpelargon, tre är vilda och den främre i mitten en zonal. P. columbinum har blommat ett par veckor med små, små cerisa blommor och eftersom jag inte klippt av de överblommade skjälkarna har det nu kommit frökappslar så kallade storknäbbar. De ska jag spara till nästa års frösådd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar